‘Webwinkels zetten big data niet goed in’

‘Webwinkels zetten big data niet goed in’
  • Online
  • 21 jan 2014 @ 08:37
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

‘Online retailers zijn nog te weinig bedreven in het gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Gegevens van klanten worden wel verzameld, maar vaak niet gestructureerd of gevalideerd om de waarde van een webshop of merk te verhogen.’ Dit concludeert consultancyfirma DDMCA, dat inzichten over de online retailmarkt zal delen tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.

Dit maakt volgens DDMCA dat veel lokale spelers het moeilijk hebben tussen het geweld van buitenlandse webshops als Zalando. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren.

Kapitaalinjecties zijn echter ook bereikbaar voor lokale helden, zegt DDMCA-directeur Denis Doeland in het persbericht. Zo werd danceorganisator ID&T - een van de eerste Nederlandse entertainmentbedrijven met een sterke focus op online verkoop - eind 2013 overgenomen door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment. Het bedrag dat voor ID&T werd neergeteld, 130 miljoen dollar, is volgens Doeland deels gebaseerd op de gevalideerde data van danceliefhebbers.

Online retailers in bijvoorbeeld de modebranche zouden daarom kunnen leren van de entertainmentindustrie, die de afgelopen jaren grote stappen gezet heeft rondom het in kaart brengen van fans en concertbezoekers op basis van big data. ‘Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog.’

De Webwinkel Vakdagen vinden plaats op 22 en 23 januari in de Jaarbeurs Utrecht.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken