Consumententrends 2015

Consumententrends 2015
  • Online
  • 7 nov 2014 @ 11:00
  • 43597 x gelezen
  • Link
  • Peter Heshof
  • Trends

Daar waar jonge creatieve mensen uit de hele wereld samen komen zie je de eerste uitingen, tekenen en producten van de veranderende tijdgeest. Daarom maakt Peter Heshof ieder jaar een trendreis naar deze plekken. Dit jaar gaat de reis naar San Francisco, Los Angeles en New York. Op basis van zijn observaties en tientallen gesprekken aldaar heeft hij de volgende zes consumententrends bepaald die ook voor Nederland relevant zijn.

Onder consumententrends versta ik de behoeften van mensen die de komende tijd dominanter gaan worden. Vanuit ons trendonderzoek weten we dat trends niet zomaar ontstaan, maar voortkomen uit het bioritme van de Tijdgeest, de dominante mentaliteit in de samenleving. De Tijdgeest volgt een vast patroon dat zich iedere vijftig jaar herhaalt, te vergelijken met de Kondratieff Curve. De Tijdgeest is aan het verschuiven van een behoudende, traditionele periode van 'Ik hou van Holland, Fiat 500 en Frans Bauer' naar een vrije, vernieuwende periode van 'Utopia, MarsOne en Stromae'. 

Flexibele mindset
De komende jaren zullen disruptie en transformatie onderdeel blijven van ons leven. Verandering zal de enige constante zijn, geaccelereerd door de digitale technologie. Mensen die in staat zijn om zich makkelijk aan te passen aan nieuwe situaties zullen succesvol zijn. Een flexible mindset, is de nieuwe psychologie voor succes. We hebben vaak teveel commitments in ons dagelijks leven wat onze flexibiliteit belemmert. Het stellen van prioriteiten creëert vrijheid omdat er minder te organiseren valt, ons stressniveau verlaagt en meer energie over blijft voor de dingen die we echt belangrijk vinden. Mensen zullen vaker hun prioriteiten gaan bepalen vanuit persoonlijke waarden in plaats van hun agenda omdat persoonlijke waarden zoals gezond leven, vriendschap en jezelf ontwikkelen een beter kompas zijn in het dagelijks leven. Het hebben van een auto, hypotheek, abonnementen, persoonlijke leningen en veel spullen kan leiden tot een gevoel van gevangenschap. Om flexibel te blijven willen mensen minder bezit en schulden in deze volatiele tijden. Dat zie je terug in een aantal verschuivingen. Van bezit naar toegang tot, niet alleen de auto maar op Rent the Runway kun je designerkleding huren voor een dag.
Van een vast contract naar betalen per keer; zoals bij FitMob waar je de fitnessles boekt en betaalt via de app. Van meer naar beter kopen, mensen kopen bewuster: heeft het echt een functionele of emotionele waarde voor me? Zo niet, dan wordt het kijken niet kopen. 
De laatste trend is die van decluttering: weg met je rommel in huis. De extreme variant vindt al plaats in de Amerikaanse reisbranche waar gepensioneerden besluiten alles te verkopen, inclusief hun huis en zonder ballast op wereldreis gaan voor een jaar of langer. Gebruikmakend van alle sociale voorzieningen van de sharing economy.

Best Bascis

In een hectische, onzekere en complexe wereld willen mensen genieten van de basisdingen in het leven op een superieur niveau. Omdat mensen minder te besteden hebben en er tegelijkertijd veel keuze is, willen ze alleen het allerbeste. De beste burger, detox juice, vers geroosterde koffie of yoga-les. Een merk dat gebouwd is op de best basics-filosofie is het succesvolle Japanse kledingmerk Uniqlo. Sinds kort hebben zij een cashmere en silk-collectie toegevoegd aan hun winkels voor een betaalbare prijs. Je ziet dat drukbezochte koffietenten als FourBarrel, Intelligentsia en Stumptown met hun passie en vakmanschap er alles aan doen om 'the best coffee in town' te maken. Ook bij de nieuwe hippe hotels in LA en NY zoals het Ace hotel en Wythe hotel draait het om best basics, door te focussen op superieure room essentials, zoals een prettig bed en een verfrissende douche. De bling, toeters en bellen blijven achterwege. Je ziet dat mensen kwaliteit weer gaan waarderen, omdat ze ervoor willen betalen.

Good and Inspiring Food

Steeds meer mensen willen geen 'fake food' of bewerkt industrieel eten. Of zoals het NewYorkse restaurant HU kitchen het noemt: ‘It’s time to get back to the way humans ate before industry ruined food'.
In de steden zie je een duidelijke verschuiving van fast food naar 'fast slow food'. Het eten wordt met aandacht bereidt en is 100 procent natuurlijk, maar het no-fake food dient ook een positieve gezondheidsperceptie te hebben. Daarom zie je de opmars van groene smoothies, detox juices, thee, yoghurt en superfoods. Vooral boerenkool is als superfood populair en ik moet zeggen een kale salade smaakt bijzonder lekker.
De vernieuwing in food zit de komende jaren minder in natuurlijkheid of duurzaam, lokaal produceren maar in het bieden van verrassing in smaak en vorm. Amerikanen wachten gerust een uur in de rij om iets nieuws te eten. Ik heb tijdens mijn trendreis twee hele lange wachtrijen gezien. De eerste was in LA voor de Eggslut, dat is een foodhal-restaurant gespecialiseerd in eggs. Met als favoriet de Slut: een zacht gepocheerd ei bovenop romige aardappelpuree gegarneerd met grijs zeezout die je lepelt uit een glas. Voor de volledigheid, eggslut is iemand die overal een ei op doet, zoals op de pizza en friet. De tweede lange rij stond op de Smorgasburg-markt (iedere zaterdag in Brooklyn) bij de eettent van Ramen Burger. Daar krijg je een prime ground beefburger met shoyu-glazuur en gefrituurde noodles als broodje. Kortom, de toekomst ziet er lekker uit.
Voor meer inzicht in de Foodtrends 2015 – 2020, zie mijn vorige artikel dat verscheen in MarketingTribune 16, verschijningsdatum.....

Humanization

In een globaliserende wereld die snel verandert hebben mensen behoefte aan de menselijke maat als tegenwicht. Je ziet een behoefte aan een zachte, sociale, maatschappelijke en meer persoonlijke touch. Naast alle sociale en maatschappelijke initiatieven zie je een toenemende interesse in de zachtere gevoelswereld met de herwaardering van elementen uit de hippie-lifestyle, zoals spiritualiteit, aura’s, chakra’s en psychedelica. Waarbij we straks drugs gaan inruilen voor een virtual reality-bril om in trance te raken. Vergeet het mantra: de klant staat centraal. De focus moet zijn: de mens staat centraal. Daarom wordt in retail en in (offline) dienstverlening het persoonlijk contact belangrijker. Zo heeft de online brillenmaker Warby Parker een winkel geopend in hun eigen kantoorruimte in New York. Je ziet daar perfect de online en offline wereld samenkomen, enkel gescheiden door een glazen wand.

Colorful life

Sinds 2008 leven we in een donkere periode van crisis. Je ziet dat dit omslaat naar een kleurrijke periode met meer openheid, vernieuwing, en creativiteit. In Amerika zie de openheid onder andere doordat meer staten typische Nederlandse vrijheden als het homohuwelijk en marihuana legaliseren. In de jaren zestig kwam met de Summer of Love in San Francisco de flower power-beweging opgang wat leidde tot emancipatie en democratisering. Nu zie je wederom dat de Westkust de aandrijver is voor grote maatschappelijke veranderingen. Dit keer door praktisch ingestelde jongeren die met hun digital skills de wereld toegankelijker willen maken voor iedereen, wat in zekere zin ook leidt tot verdere emancipatie en democratisering. Bovenal overheerst er een Just do it-mentaliteit. Ik heb meerdere jongeren gesproken die allemaal druk waren met hun startup (van food tot high tech), die hadden verkocht of net waren gestopt en weer een nieuwe waren begonnen. Kortom, creatieve energie hangt overal in de lucht.

Control it Yourself

Bovenstaande trends passen goed in een Vrije periode, maar je ziet al de eerste ontwikkelingen die aangeven dat we na 2020 naar een andere Tijdgeestperiode koersen. Een periode die draait om ratio, om facts & figures. Niet meer afgaan op bieten en boerenkool omdat het zo goed voelt, maar afgaan op jouw DNA-profiel voor het beste persoonlijke voedingsadvies. Niet meer afgaan op je dokter maar op IBM’s Watson die op basis van honderdduizenden medische analyses een perfect persoonlijk advies geeft. Je ziet deze behoefte nu al terug in de technische mogelijkheden om alles te controleren van je gezondheid (de Olive armband meet je stressniveau), je foodintake (Vyssel cup meet wat je drinkt en geeft advies), je baby (Mimo baby, de slimme baby-monitor) en je hond (Fitbark meet de activiteit en gezondheid van je hond en geeft advies).

Na 2020 wordt in onze hightechwereld de robot onze grootste vriend en zullen we de buurvrouw uit de participatiemaatschappij alleen nog vragen voor een kopje green latte. Waarom? Omdat de robot 100 procent betrouwbaar is en de buurvrouw niet.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts