[online start up] Nouncy: Product als marketingkanaal

[online start up] Nouncy: Product als marketingkanaal
  • Online
  • 30 mrt 2015 @ 16:16
  • 13206 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Social media

Nouncy.com is één van de start ups die zich presenteerden tijdens het ‘Uprise Startup Festival’ in Roest Amsterdam op 26 maart. Nouncy is een soort crowdfundingplatform, maar in plaats van geld wordt mensen gevraagd om hun social reach te doneren voor het verspreiden van nieuws. MarketingTribune sprak met co-founder en CEO Stef Gallé, rechts op de foto.

Wat is het verhaal achter Nouncy?

Op Nouncy.com kun je gratis een pagina aanmaken waarop je het bericht - voorzien van link en hashtags - dat jij de wereld in wilt sturen plaatst. Je deelt deze pagina dan in je eigen sociale netwerk - Facebook, Twitter of WhatsApp, want de site werkt ook goed op mobiel - en je vraagt deze mensen jou hun social reach ‘te doneren’ en op deze manier ‘ambassadeur’ van jouw bericht te worden. Zij doen dit door tweets en facebookposts op te stellen. Die worden verzameld op Nouncy en op het moment dat jij het bericht wilt versturen, druk je op de knop en worden al die verzamelde tweets en posts - met jouw url en hastags - op hetzelfde moment verstuurd, hopelijk resulterend in een trending Twitter-topic en een plekje bovenaan de Facebook-timelines.

Hoe is dit idee ontstaan?

Samen met Tim Meulendijk (ook co-founder van Nouncy) ben ik in 2008 Smart.pr begonnen. Smart.pr helpt pr-professionals om hun mediarelaties te onderhouden, persberichten te versturen en het effect ervan te meten. Het wordt voornamelijk gebruikt door pr-afdelingen van corporates en pr-bureaus, zoals Unicef, Red Bull, KLM, KPN, Raad van State en Fleischman Hillard. Voor corporates is een persbericht een goed middel nieuws naar buiten te brengen, maar voor start ups, creatieven en veel merken is social media vaak een beter middel om veel mensen te bereiken. Om aan die vraag te voldoen lanceerden Tim en ik in november 2014 Nouncy als een soort side project, maar inmiddels werken Tim en ik nu full time aan Nouncy en trekken Mark Walschot en Martijn van Hoek de kar bij Smart.pr.

De klantenkring van Nouncy bestaat uit muzikanten, platenlabels, goede doelen maar ook merken als Red Bull en V&D. Denk aan een artieste uit LA die zo haar nieuwe single lanceert, maar ook de prime minister van Schotland heeft tijdens zijn campagne een bericht geplaatst.

Verdienen jullie er zelf ook al iets mee?

We richten ons het komende half jaar eerst nog volledig op productontwikkeling en internationale groei. We zijn goed gefinancierd en we willen eerst aantonen dat het product exponentiële groeipotentie heeft, voordat we ons op omzet gaan richten. In de toekomst willen we betaalde accounts aanbieden. We horen nu van veel gebruikers dat ze behoefte hebben aan meer custom branding, mogelijkheden om Nouncy in hun website te integreren en diepere analytics. Dat soort features willen we in de toekomst betaald gaan aanbieden, maar er zal altijd een gratis account blijven bestaan.

Nouncy hoeft zeker niets aan marketing te doen?

Nee inderdaad. Na de lancering in november 2014 kregen we de eerste grote groep gebruikers via Producthunt.com en daarna hebben we eigenlijk niets meer aan marketing hoeven te doen. Mensen die een campagne starten, nodigen mensen om hen heen uit om mee te doen met de campagne. Daardoor komen er constant nieuwe mensen met Nouncy in aanraking die zelf ook weer een campagne starten. Het product zelf is op deze manier ook ons enige marketingkanaal. We zien deze organische groei sinds januari gestaag toenemen.

Wat is Product Hunt?

Dat is een online platform dat dagelijks een selectie biedt van apps, websites, hardware en technologische creaties. Die worden dan gedeeld, beoordeeld, besproken en gekozen door de communityleden - liefhebbers en experts uit de internetscene. Product Hunt is eigenlijk een start up voor start ups.

Wat is het team achter Nouncy?

Van links naar rechts Jona Andersen (31) - software engineer, Tim Molendijk (32) - co-founder en CTO, Maarten Tromp (31) - software engineer en rechts sta ik zelf, 31 jaar en co-founder en CEO.

We zijn altijd op zoek naar getalenteerde software engineers en we hebben naar aanleiding van Uprise al wat gesprekken gevoerd met goeie kandidaten. We hebben ook wat investeerders gesproken, altijd leuk, maar we zijn al goed voorzien op dat gebied.

Ook met je online start up in deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Klik hier voor een sfeerverslag van Uprise Startup Festival in Roest Amsterdam donderdag 26 maart 2015.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken