[online start up] StuComm: ‘Als de docent ziek is, gaat de wekker een uurtje later af’

[online start up] StuComm: ‘Als de docent ziek is, gaat de wekker een uurtje later af’
  • Online
  • 12 mrt 2015 @ 11:08
  • 18163 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Apps

Online start up StuComm is één van de elf start ups die geselecteerd zijn voor het Startupbootcamp Smart City & Living ’15. StuComm biedt een app aan die de communicatie tussen onderwijsinstellingen en studenten effectiever maakt en door de feedback van de studenten via de app kan de onderwijskwaliteit verhoogd worden.De geselecteerde start ups krijgen de kans zich als bedrijf verder te ontwikkelen onder de vleugels van mentoren. De belofte is dat zij in drie maanden tijd bereiken waar je normaal achttien maanden voor nodig hebt. Tijdens de Demo Day in de eerste week van juli presenteren zij zich aan een zaal vol investeerders. MarketingTribune sprak met CEO Ronald Kouvelt.

Stel jullie even voor…
Ik begin maar met mezelf. Mijn naam is Ronald Kouvelt en ik ben 27 jaar. Ik heb marketing gestuurd aan de HU en VU en daarna drie jaar gewerkt als manager bij een technologiebedrijf. Mijn mede-oprichter is William Viveen (CTO), 29 jaar. Hij heeft media, economie en recht gestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam en rechtenmanagement aan de Uni Tilburg en is nu 9 jaar werkzaam als ondernemer.

Op de foto staan van links naar rechts: Jens, William, Ronald en Thomas.

Verder bestaat het team uit lead developer Thomas Neuteboom, 22 jaar.en developer Jens Roggeband, 23 jaar. Beiden hebben informatica gestudeerd aan de Hogeschool Leiden.

Hoe kwamen jullie op het idee voor StuComm?
Ik ben op het idee gekomen toen ik zag dat de informatievoorziening naar studenten toe erg belabberd was, vooral uit eigen ervaring. Toen ik tijdens mijn job wat mensen in het onderwijs sprak, bleek dit probleem er nog steeds te zijn. Na ongeveer een jaar te hebben gevalideerd, ben ik een team gaan samenstellen en heb ik mijn baan opgezegd om vol voor het ondernemerschap te gaan.

Jullie bieden nu een app aan, maar jullie verwachten binnenkort nieuwe tools te lanceren. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Als dienstverlener ben je continue aan het kijken hoe je je klanten en de gebruikers van je product zo optimaal mogelijk kunt bedienen. In ons geval zijn de onderwijsinstellingen onze klanten en de studenten onze gebruikers. Onze kracht is dan ook dat wij als studenten kunnen denken en begrijpen waar de pijn van de onderwijsinstelling zit. Daarom zullen we ons op dit moment vooral richten op het toevoegen van nieuwe functionaliteiten aan de studentenapp. Zo zullen we gamification verder gaan uitwerken. De gamification in de app zal zich voornamelijk richten op het positief belichten van het behalen van je studiedoelen door middel van badges en achievements.

Naast gamification gaan we kijken of we de roosters van de studenten kunnen koppelen aan hun wekker in de telefoon zodat als de docent ziek is de wekker automatisch een uurtje later af gaat. Dit willen we dan natuurlijk weer combineren met de nieuwe OV-tijden ;).

Wat is het verdienmodel?
De onderwijsinstellingen zijn onze betalende klanten. Toen we zeven maanden geleden begonnen, hebben we wel onderzocht of studenten willen betalen voor een dergelijke app, maar uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat de huidige digitale generatie er weinig voor voelt om voor een informatievoorzienende app geld te betalen.

Onderwijsinstellingen betalen per student, per jaar een bepaald bedrag aan ons.

Hebben jullie al tijd gehad je vol op de marketing van jullie product te storten?
We hebben naast een website en wat blogs niet superveel aan marketing gedaan. Vooral met heel veel mensen praten en laten zien wat voor toegevoegde waarde je kunt leveren. Dus eigenlijk is onze marketingstrategie vooral op mond tot mond-reclame gefocust.

Welke onderwijsinstellingen gebruiken de app inmiddels?
Hogeschool Inholland, Hotelschool The Hague en Hogeschool Utrecht bieden onze apps aan. Bij Universiteit Utrecht zijn we momenteel aan het implementeren.

De app wordt nu door 15.000 studenten gebruikt en we hopen op korte termijn te groeien naar 70.000 gebruikers. In het hoger onderwijs in Nederland zijn er ongeveer 630.000 studenten.

Wat verwachten jullie van het Startupbootcamp?
Wij verwachten dat we samen met Startupbootcamp internationaal kunnen groeien. We kunnen gebruik maken van hun internationale netwerk, kennis op het gebied van technologie, sales en marketing. Op dit moment zijn we nog niet opzoek naar externe financiering, maar de verwachting is wel dat daar verandering in komt de aankomende maanden. Startupbootcamp heeft dan een mooi podium om deze vraag te lanceren.

Waar ben je nog meer trots op?
Waar ik erg trots op ben, is dat wij als team het voor elkaar hebben gekregen om binnen een vrij korte periode, in een markt die bekend staat als ‘traag’, snel hebben kunnen schakelen en onze toegevoegde waarde hebben kunnen laten zien.

Het geeft mij enorm veel energie om te zien hoe blij studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen reageren bij het lanceren van HUN studentenapp. We werken heel erg nauw samen met zowel de studenten als de onderwijsinstellingen om echt tot die cocreatie te komen die het beste naar boven haalt.

www.stucomm.com

Ook met je online start up in deze rubriek, mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.



 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken