[online start up] Yellowbag: de app voor shopaholics

[online start up] Yellowbag: de app voor shopaholics
  • Online
  • 11 mei 2015 @ 07:45
  • 25592 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

In Yellowbag verzamel je producten en webshops op één persoonlijke, overzichtelijke en gratis plek. Oprichter Paul Aelen zag mensen 'worstelen' met het rangschikken van hun favoriete online producten via bookmarks, op verlanglijsten en zelfs in excelsheets. Hij bedacht dat dat beter kon en voegde zelfs een extra handigheidje toe: de price alert. Zodra de prijs van het bewaarde product daalt, ontvangt de consument een melding. Volgens eigen onderzoek daalt meer dan 20 procent van de online producten namelijk maandelijks in prijs. MarketingTribune vroeg verder.

Yellowbag indexeert 93 procent van alle online shops wereldwijd

Yellowbag is opgericht door Paul Aelen (43 en links op de foto) en Jasper van Elferen (27 en rechts op de foto). De rest van het team bestaat uit Thomas Berends (21, developer), John Huijbers (25, developer), Quoc Pham (29, design) en Lisanne Knapen (23, marketing). De tool werkt via een zelflerende techniek waarmee meer dan 93 procent van alle online shops wereldwijd geïndexeerd worden.

Yellowbag werkt crossmediaal op smartphone, tablet en pc. Paul Aelen: ‘Voor een nog betere experience hebben we al een Android-app. Inloggen kan via e-mail en Facebook. De iOS-app is ingediend en komt ook een dezer dagen ook beschikbaar.’

Word of mouth

‘Iedereen die online shopt behoort tot de doelgroep’, aldus Aelen. ‘Onze groep early adapters hebben we gedefinieerd als vrouwen tussen de 18-40 jaar. Zij vinden shoppen leuk, doen het vaak en het liefst natuurlijk tegen de beste prijs. Het is dus een win-winsituatie, want de webwinkels verkopen meer en daarvoor krijgt Yellowbag een kickback fee.’

De marketing van Yellowbag gebeurt met name door de inzet van pr en free, paid en owned social media. De start up is ook bezig met het opzetten van strategische partnerships met webshops en bloggers. Aelen: ‘Als we eenmaal een kritisch massa aan gebruikers hebben bereikt, stimuleren we hen om de boodschap verder te vertellen. Allereerst door een optimale gebruikerservaring te bieden met veel voordelen, maar gebruikers worden ook beloond voor het “doorvertellen”: iedere gebruiker ontvangt standaard twintig gratis price alerts - die je altijd behoudt - en als je Yellowbag online aanraadt bij een vriend die zich vervolgens aanmeldt, ontvang je tien extra price alerts. Je mag zoveel vrienden aanmelden als je wilt. In de toekomst komen er ook nog andere acties waarmee je meer price alerts kunt “verdienen”.’

Animatie: https://vimeo.com/119345915

Yellowbag.com

Ook met je online start up in deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl.

Eerdere online start ups in deze serie:

18. H5mag

17. Revolve

16. Contany.nl

15. SeoTextTool.com

14. Fitmo.com

13. Nouncy

12. Trakkies

11. FlatTire

10. StuComm

9. Elkeplek.nl

8. Laatsteplekken.nl

7. United Wardrobe breidt uit naar België

6. Joopp

5. Fastrr

4. StartMonday

3. Spencer

2. Booking for Charity

1. United Wardrobe
 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken