Facebook is gouddelver voor marketeer die de wetten kent

Facebook is gouddelver voor marketeer die de wetten kent
  • Online
  • 9 jun 2015 @ 18:47
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • MobileEvenementInspiratie

Merken kunnen vanwege het bereik van Facebook niet onder het vriendennetwerk uit. Zelfs Apple is om en adverteert voor Apple Music via FB. De cijfers spreken dan ook voor zichzelf, in Nederland zijn volgens de laatste meting ongeveer 9.5 miljoen gebruikers van het netwerk, wereldwijd komt de teller uit op ruim 860 miljoen. Toch leent lang niet iedere campagne zich voor het sociale netwerk, en is het raadzaam om de do's en don'ts te kennen voor de campagnes die wel geschikt zijn. Daarom moet je als marketeer de FB-wetten kennen, zo hielden verschillende experts hun gehoor vandaag voor tijdens het Congres Facebookmarketing in het MediaPlaza in Utrecht.

Facebook marketingspecialist van Likeconomics Peter Minkjan weet uit eigen ruime ervaring dat het bij Facebook om vier kernbegrippen gaat: emotie (op negatieve emoties na), zelfexpressie, praktische waarde (met name voor B2B bij uitstek geschikt) en timing. ‘In je FB-postings laat je zien wie je bent. Het is een vorm van zelfexpressie. Ik constateer dat negatieve postings nooit viral gaan, het zijn altijd de postings die vermakelijk, ontroerend, verbazingwekkend, interessant of anderszins positief of informatief zijn die veel worden gedeeld.’

De stelling dat FB daarmee alleen maar een podium geeft voor een ‘goed nieuwsshow’ spreekt Minkjan echter tegen. Er zijn ook websites en specifieke postings die puur op de ‘how to’ zitten en zeer populair zijn. Denk bijvoorbeeld aan de website hellohealthy. Of aan de Nike Running App. 'In beide gevallen gaat het volledig om de praktische waarde', aldus Minkjan. 

Minkjan ging vorig jaar aan de slag voor RTL en slaagde erin om verschillende domeinen van RTL een grote boost te geven in hun bereik door de inzet van Facebook. ‘Het nieuwe programma Foute Vrienden ging eerder viral en een filmpje werd 1,7 miljoen keer gedeeld. John Williams deed het nog beter met ‘Help, mijn man is klusser’. Het filmpje waarin de al jaren in een puinhoop wonende Karin ontevreden reageert op de gratis keuken die gratis voor haar is gemaakt, werd 2,1 miljoen keer geshared. Het bevestigt de stelling van MinkJan dat vermaak scoort. ‘Deze filmpjes raken aan de positieve emoties van mensen. Dat werkt, zo blijkt keer op keer.’

De learnings van MinkJan worden door de spreker na hem min of meer wetenschappelijk gevalideerd. Psycholoog en neurodeskundige Bart Schutz legt in een schematisch en hilarisch betoog uit dat een mens twee hersenhelften heeft, grofweg worden in de ene de emoties aangestuurd, in de andere de ratio. Schutz werd naar eigen zeggen meteen verliefd op Koningin Máxima door haar spontane en impulsieve gedrag. Met haar man Koning Willem-Alexander heeft hij daarentegen weinig op omdat hij zich volgens Schutz altijd zo stijf gedraagt. En de voorkeur van Schutz is exemplarisch voor de mens, die meestal vooral kiest op emotie en niet op zijn verstand.

Daar komt bij dat marketeers er goed aan doen om precies in kaart te brengen wanneer hun potentiële klanten, en minstens even belangrijk, al bestaande klanten actief zijn op FB en dus ontvankelijk zijn voor hun boodschap. ‘De conversie van de travelbranche scoort bijvoorbeeld spectaculair hoog op FB. Dat komt doordat mensen zich op FB begeven om zich goed te voelen en een vakantie boeken, versterkt dat gevoel’, zo licht Schutz toe.

De psycholoog noemt Facebook weleens 'Facadeboek' omdat iedereen graag de beste versie van zichzelf laat zien. ‘Nee, voor verdriet is geen ruimte op Facebook. Het is een medium waar mensen op een positieve manier geraakt willen worden.’

FB-gebruikers zijn in algemene zin vooral actief tussen 17 en 23 uur, met een piek in het weekend. Campagnes kunnen het best in de newsfeed worden geplaatst en conversiepixels zijn van essentieel belang om te weten wanneer, en eventueel voor welk bedrag, klant X product Y koopt.

Maar bovenal, test voortdurend en optimaliseer, zo bezweert de Noor Alexander Grimsrad van Fanbooster, ‘marketingpartner’ van FB en add-verkoper van Facebook.  ‘Zorg dat je campagnes voor niet meer dan 20 procent uit tekst bestaan. Probeer daar ook niet slinks omheen te gaan, dit is een wet van Facebook en het loont om je daar aan te houden. Wist u trouwens dat iedere FB-gebruiker zeven keer per maand een advertentie opent op Facebook? Het is een geweldig medium voor de marketeer, als je de wetten eerbiedigt.'

Wout Maas
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken