Drank op vrijdag geliefd onderwerp op social media

Drank op vrijdag geliefd onderwerp op social media
  • Online
  • 17 nov 2015 @ 14:07
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Op vrijdag worden in Nederland de meeste berichten op social media geplaatst over drank. Vooral over alcoholische dranken wordt op vrijdag meer gesproken. Bij non-alcoholische dranken ligt de piek juist op doordeweekse dagen. In de morgen wordt het meest over cappuccino gesproken, de piek voor sterkere dranken ligt laat op de avond. Bekijk de belangrijkste resultaten van de social media-analyse van Buzzcapture.

Hoe laat praten we over drank op social media?

Met social mediadata kun je meer dan alleen kijken in welke periode van het jaar er over een drankje wordt gesproken. Als je naar alle dagen van het jaar kijkt, kun je ook kijken op welk uur van de dag gesproken wordt over het drankje. Uit een social media analyse ontstaat dan het volgende beeld:

In de morgen tussen 9:00 en 10:00 uur wordt het meest over cappuccino gesproken en dit neemt daarna af. Chocolademelk wordt vooral overdag gedronken met een piek tussen 12:00 en 13:00 uur. Na middernacht wordt vooral wodka, whiskey en gin tonic gedronken, de sterkere dranken. Radler en bockbier kennen hun hoogtepunt aan het einde van de middag. Tussen 21:00 en 22:00 uur haken de bockbier en radler-drinkers af, maar neemt het volume voor whiskey en wodka nog toe.

Op vrijdag praten we het meest over drank

Van de drankjes die in dit onderzoek zijn bekeken, wordt in 2015 op vrijdag het meest gesproken over bockbier, radler, whiskey en gin tonic. Wodka is het populairst op zaterdag en de meeste chocolademerk-berichten worden geplaatst op donderdag. Cappuccino is het meest populair op doordeweekse dagen:

Aantal berichten seizoensgebonden dranken

Uit deze grafiek blijken een aantal dranken seizoensgebonden te zijn. In bepaalde maanden ligt het volume aanzienlijk hoger dan in de rest van het jaar. Zo wordt over bockbier gesproken tussen september en december. Radler is populair tussen april en augustus en chocolademelk wordt vooral besproken tussen november en februari. Dranken die het hele jaar door gedronken worden kennen minder schommelingen. Whiskey is in de wintermaanden wat populairder, maar cappuccino en gin tonic worden het hele jaar door gedronken.

Wat is de relevantie van deze social media-analyse?

Hoe kun je als PR-bureau of online marketeer van een drankmerk echt inspelen op deze statistieken? We vroegen Kim Waninge, PR & Communicatiemedewerker bij Talk About PR & Communicatie, naar haar ervaringen met seizoensgebonden dranken. Zij werkt voor het Italiaanse drankmerk Zadi (onder meer Hugo l’originale) en sinds kort is daar Walcher aan toegevoegd. Dit merk heeft naast biologische amaretto, limoncello, wodka en gins ook drie winterse likeuren, waarvoor seizoen en timing dus een heel belangrijke rol speelt.
Hoe effectief is bijvoorbeeld de inzet van social influencers? Waninge is hierover duidelijk: ze hebben invloed, maar het moet wel bij je merk passen. ‘Kies een ambassadeur zorgvuldig en wees heel kritisch daarin. De meeste social influencers bedienen vooral een jongere doelgroep, waardoor het voor drankmerken als Zadi en Walcher minder interessant is. Hun dranken zitten in een hoger segment en worden dus niet snel gekocht door iemand van negentien. Monique van Loon van Culy.nl zou qua doelgroep wel goed passen. Zorg er in ieder geval voor dat je ambassadeur geloofwaardig is, zoals bijvoorbeeld Anna Nooshin van NSMBL die als mode-icoon voor H&M en Wehkamp werkt. Zelf hebben we ooit met iemand gewerkt die naast een merk van ons ongeveer wekelijks een ander merk promootte, zo’n relatie werkt niet. De influencer moet oprecht van je merk houden’, aldus Waninge.

Als je te maken hebt met seizoensgebonden producten, heeft dat ook invloed op de manier van meten. Doe je dat voor, na of tijdens piekmomenten? ‘Bij seizoensgebonden merken en producten monitoren we printmedia zodra een campagne van start gaat en dat laten we doorlopen tot vlak na het seizoen. Je ziet dan ook goed dat het online sneller wordt opgepikt dan in de printmedia’.

Voor print is er ook een heel andere meetmethode dan online: ‘De knipsels die we binnenkrijgen vermelden zowel de mediawaarde als oplage of bereik. Het is altijd fijn om veel knipsels te ontvangen of veel mensen te bereiken, maar er wordt vooral gekeken naar mediawaarde. Die berekent de knipseldienst door te kijken naar de advertentiekosten van een bepaald medium. Als er een kwart pagina redactioneel over Hugo l’originale geplaatst wordt in de Linda, levert dat dus in die zin meer op dan wanneer exact hetzelfde stuk in Italië Magazine staat.’

Uiteindelijk, zowel offline als online, draait alles om timing, zegt Waninge: ‘Timing is cruciaal in de PR. Je kunt een gigantisch budget hebben maar als je te laat plant heb je daar helemaal niets aan. Daarnaast moet je printmedia altijd eerder benaderen dan RTV en online media, omdat zij verder vooruit werken. En vermijd het versturen van persberichten op vrijdag om 15:30 uur, tenzij het onderwerp de VrijMiBo is natuurlijk’.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken