Tele2 wordt 4G only

Tele2 wordt 4G only
  • Online
  • 12 nov 2015 @ 15:36
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Strategie

Tele2 lanceert vandaag zijn eerste mobiele 4G propositie. Met verschillende databundels, waarvan de grootste bundel 24GB is, wil Tele2 bereiken dat de Nederlandse consumenten het internet helemaal leeg kunnen trekken. Het kostenvoordeel van het eigen 4G netwerk geeft Tele2 de mogelijkheid om deze databundels tegen voor Nederland ongewoon lage prijzen aan te bieden. Tele2 wil de eerste ‘4G only’ operator van de wereld worden, door nu al data via 4G aan te bieden en vanaf volgend jaar ook bellen via 4G, waardoor de oude 2G/3G technologie uiteindelijk overbodig wordt.

Jeff Dodds, CEO Tele2 Nederland: ‘Het is tijd voor de Nederlandse consumenten om de handrem eraf te halen bij hun gebruik van mobiele data. In de laatste drie jaar is er in de prijzen weinig veranderd, waardoor die nog steeds tot de hoogste in Europa horen. Wij gaan hier verandering in brengen door de markt in Nederland eens goed op te schudden. We starten een datarevolutie met de lancering van ons nieuwe LTE-Advanced netwerk: supersnel mobiel internet met een geweldige dekking voor de laagste prijs.' 

Ontregelende proposities
Tele2 wil naar eigen zeggen voor een blijvende verandering zorgen in het mobiele datagebruik van de Nederlanders. Door de relatieve hoge prijzen en kleine databundels zijn Nederlandse consumenten nog erg gericht op openbare wifi- hotspots. Tele2 introduceert nu een enorme databundel van 24GB met onbeperkt bellen en smsen voor een maandbedrag van €35 (handsetkosten niet inbegrepen). Ook zijn er databundels van 8GB, 4GB en 1,5GB, allemaal gecombineerd met onbeperkt bellen en smsen. De kleinste databundel is 1GB, met 100 belminuten of smsjes. Tele2 heeft de ambitie om een marktaandeel van 20 procent te bereiken.

Het netwerk
Aan het begin van 2013 bemachtigde Tele2 de mobiele frequentie licentie om een eigen mobiel 4G netwerk te kunnen bouwen. Als eerste operator in de wereld kiest Tele2 voor de bouw van een 4G only netwerk. Tijdens de bouw ervan kon Tele2 vol profiteren van de expertise van de Tele2 Group in Zweden, waar het bedrijf een van ’s wereld best presterende LTE-netwerken heeft. De Nederlandse organisatie heeft het mobiele netwerk vanaf de grond af opgebouwd, waarbij maximaal gebruik werd gemaakt van Tele2’s eigen landelijke glasvezelnetwerk en de site sharing overeenkomst met T-Mobile. Binnen 24 maanden na de ingebruikname van de eerste antenne, heeft Tele2 nu al 92% 4G outdoor populatie dekking. Tele2 ligt op schema om tegen het einde van het eerste kwartaal van 2016 landelijke dekking te bereiken. Vanaf vandaag heeft Tele2 ‘carrier aggregation’ (LTE-Advanced) geactiveerd over het hele netwerk. De introductie van VoLTE (Voice over LTE) aan het einde van het eerste kwartaal van het nieuwe jaar zal de klanten in staat stellen om te bellen in HD-kwaliteit via het 4G netwerk.

Distributie
Om zijn ambitie te realiseren, opent Tele2 nog voor het einde van het jaar zijn eerste eigen winkel. Deze winkels zullen dienen als verkooppunten, maar ook als locaties waar klanten hun producten kunnen ophalen die ze online besteld hebben. Samen met de nieuwe marketingcampagne zal het retailconcept ook ondersteunend werken voor de brand awareness van Tele2. Tele2’s distributie bestaat uit een combinatie van directe verkoop in retail en online, partner retail en online partnerkanalen, met als doel de meest effectieve distributie van de hele sector te bewerkstelligen.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken