Webwinkels passen zich aan aan klimaat en feestdagen

Webwinkels passen zich aan aan klimaat en feestdagen
  • Online
  • 22 dec 2015 @ 08:58
  • 7816 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Webwinkels van supermarkten, warenhuizen en fashionketens kunnn zich voortaan automatisch aanpassen als zon, regen, sneeuw of evenementen op komst zijn. Zelfs klimaatverandering kan worden meegewogen volgens de nieuwe specialistische software van Tweakwise die zorgt dat online winkels producten tonen als de vraag ernaar verandert.

Eerste sites

Boni supermarkten (ruim veertig winkels in onder meer Amsterdam, Amersfoort en Zwolle) en fashionketens zoals Didi Fashion, Superstar, Steps en Van Tilburg zijn de eerste die deze software gebruiken. Tweakwise-software helpt het zoekproces binnen webwinkels optimaliseren en biedt online winkels diepgaand inzicht in zoek- en koopgedrag. Het meewegen van de trends voor weer, seizoenen en evenementen is de nieuwste ontwikkeling daarin.

Supermarkt

Bij Boni supermarkten is in de webwinkel momenteel de invloed van Kerstmis, het seizoen en het weer betrokken. Op de homepage worden nu de kiprollade, varkensrollade en banketstol prominenter getoond. Als de temperatuur verder stijgt, wordt de invloed van kerst steeds groter op ons online koopgedrag, zo blijkt.

Relevantie

De stijgende temperatuur maakt dat we nog meer 'kerst' meewegen in ons koopgedrag. Zo ontstaat er ook meer vraag naar ijstaart. Zou het kouder worden, dan wordt de vraag naar typisch koud weer producten in combinatie met kerst veel sterker. Deze combinatie resulteert dan in een duidelijk groeiende vraag naar ragouts.

De software weet dit op basis van:
• verkoopgegevens uit het verleden
• weersomstandigheden van verleden en heden
• seizoensinvloeden van verleden en heden
• feestdagen die in opkomst zijn
• lopende acties waar de online winkel voor kiest

Machine learning

De online winkel leert met de software dagelijks bij en past de winkel aan op actuele ontwikkelingen en verwachtingen. Voor de realtime weersinvloed maakte Tweakwise een permanente koppeling met de weerdata van MeteoVista, moederbedrijf van Weeronline. Hiervoor is ook de weerdata tot drie jaar terug ingeladen, zodat de software een basiskennis heeft.

Mix

Voor elke winkel kan met de software een unieke set van factoren worden ingesteld. Zo worden juist die producten extra aangeprezen waar bovengemiddeld veel vraag naar zal ontstaan. Het is de mix van invloeden van weer, seizoen en evenementen zoals kerst, WK voetbal en hardloop marathons die maken dat er nauwkeurig ingespeeld kan worden op behoeften van consumenten.

De mens

Overigens zal de invloed van de e-commercemanager altijd groot zijn en blijven. Er zijn immers ook andere redenen - buiten deze door de software berekende trends om- die van groot belang zijn, zoals tijdelijke aanbiedingen. De aanbieding kan dan wel weer geselecteerd worden op basis van de trendanalyse.

Algoritme

‘In de online retail is het steeds belangrijker om snel in te spelen op actuele veranderingen. Zodat de winkelervaring bij consumenten zo optimaal mogelijk is. Onze software maakt gebruik van geavanceerde algoritmes en machine learning. Het winkelaanbod kan zo vanuit meerdere invalshoeken tegelijk bepaald worden door de e-commerce manager’, verduidelijkt commercieel directeur Stefan van Opstal van Tweakwise.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Tijdelijke maatregel i.v.m. het coronavirus | Je kunt tot 1 week voor een betaald BBP Media event je inschrijving nog annuleren. Mocht het event geannuleerd worden door organisator BBP Media, dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken