9292 professionaliseert webcare

9292 professionaliseert webcare
  • Online
  • 11 feb 2016 @ 11:21
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebcareKlantenservice

9292 professionaliseert zijn webcare door samen te gaan werken met social media specialist Scooperz. Sinds enkele weken voert Scooperz buiten kantooruren de webcare van 9292 uit. De twee partijen beogen naar eigen zeggen een langdurige relatie op te bouwen waarbij de reiziger optimaal bediend wordt. Tijdens kantooruren blijft 9292 zelf de webcare doen vanuit de afdeling Communicatie.

Al in 2008 richtte 9292 zijn webcare in, al ging het op dat moment alleen om het medium Twitter. Via de webcare worden allerlei OV-vragen van reizigers beantwoord. Inmiddels kunnen die vragen gesteld worden via Twitter, Facebook en - sinds juni 2015 - WhatsApp. 9292 was een van de eerste partijen die dit laatste kanaal toevoegde aan zijn webcare. De groei van het gebruik van social media kanalen is voor 9292 reden genoeg om deze vorm van consumentenservice voortvarend op te pakken.

Stefan Hulman, Algemeen Directeur 9292: 'Het is voor reizigers doodnormaal om even snel via social media vragen te stellen of opmerkingen te maken over het openbaar vervoer. Daarmee zien we ook een schat aan informatie binnenkomen. Ook heel spontane reacties over ervaringen in het openbaar vervoer. Reden genoeg om deze kanalen dus serieus te nemen en de beantwoording professioneel op te pakken. 

Om dit ook professioneel te kunnen blijven doen heeft 9292 sinds januari 2016 de webcare buiten kantoortijden uitbesteed aan Scooperz in Breda. Human: 'Het vergt tijd, kennis en een zekere spontaniteit om dit werk goed uit te kunnen voeren. Gezien onze openingstijden is dat geen sinecure. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een stevige partner en die hebben we gevonden in Scooperz.' 

Esther Goos, directeur van Scooperz, is blij met de samenwerking: 'Ons team is ontzettend gemotiveerd om uit naam van een grote partij als 9292 klantvragen te beantwoorden. Social media is niet iets dat je er zomaar bij doet, dat vergt een specifieke aanpak en daarin zijn wij gespecialiseerd.' 

9292 beantwoordt via social media de meest uiteenlopende vragen, maar geeft geen reisadviezen. Daarvoor zijn de informatiekanalen zoals de telefoon (0900 9292), de website (9292.nl) en de apps. Wel helpen de webcaremedewerkers reizigers op weg naar het reisadvies als ze er zelf niet goed uitkomen. Hulman: 'we helpen ze zo dicht mogelijk naar de juiste oplossing toe door linkjes mee te sturen naar de plek waar de informatie te vinden is.' 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken