Elsevier stopt met online reactieforum

Elsevier stopt met online reactieforum
  • Online
  • 10 mrt 2016 @ 15:10
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineWebcareInteractiePrint

Met de introductie van de nieuwe website heeft de redactie van Elsevier besloten om niet langer de mogelijkheid te geven om via de website op de artikelen te reageren. Een ingezonden brief sturen blijft mogelijk. Het reactieforum wordt gesloten.

Het aantal reacties op www.elsevier.nl nam de laatste jaren stevig toe, maar dat kon helaas niet worden gezegd van de kwaliteit van veel reacties. Het team van moderatoren constateerde steeds meer verruwing op het forum. Ook werd er nog maar zelden inhoudelijk gereageerd op de artikelen. Het reageren stond eenieder vrij, die een account had aangemaakt.

Lastpakken en trollen
Plaatsvervangend hoofdredacteur René van Rijckevorsel van Elsevier : ‘Elsevier heeft sinds 2004 de mogelijkheid geboden om op artikelen te reageren. Het merendeel had geen abonnement en reageerde veilig anoniem met een nickname. Het blokkeren van accounts hielp niet’, aldus Van Rijckevorsel. ‘De grootste lastpakken, de zogenaamde trollen, probeerden we met een IP-ban buiten te sluiten, maar die maakten dan in een handomdraai een nieuw IP-adres aan. Je vraagt je af waarmee die mensen de hele dag bezig zijn.’

Verloren strijd
Het sluiten van het reactieforum voelt volgens Van Rijckevorsel ‘alsof we na twaalf jaar strijd toch hebben verloren van de hooligans’. Maar hij is tegelijk blij om verlost te zijn van het negativisme dat sprak uit veel van de reacties. ‘Dat straalde af op het imago van Elsevier, dat juist positief in het leven staat.’ Elsevier staat niet alleen in de beslissing om geen reacties meer toe te staan. Tal van andere websites gingen voor. Maar het is altijd jammer als de goeden onder de kwaden moeten lijden. De redactie bestudeert nu de mogelijkheid om alleen abonnees op de artikelen te laten reageren. (Bron: Elsevier

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken