[Jong in Marketing] Realistische hemelbestormer
- Online
- 25 mrt 2016 @ 11:59
- Link
-
Wout Maas
redacteur MarketingTribune
BBP Media - MarketingTribune - Social mediaInteractieDialoog
- 25 mrt 2016 @ 11:59
- Wout Maas
Guido Smit (29), dialogue manager bij de ABN AMRO Bank, komt van ver. Vroeger was hij een ongemotiveerde scholier, nu is hij een succesvolle marketeer met grote ambities. Het versterken van relaties met klanten is bij ABN AMRO zijn doel en hij is voorzitter van het Nima Young Professionals-bestuur. De psychologie van marketing fascineert hem. ‘Het valt me op dat veel bedrijven beweren dat zij de klant centraal zetten, maar daar in de praktijk bijzonder weinig van terechtbrengen.’
Waarom heb je voor marketing gekozen?
Ik vond vroeger school niet zo leuk en belandde daardoor op het MBO. Hier heb ik de opleiding Marketing & Communicatie gedaan, daar begon ik leren plotseling leuk te vinden. Vervolgens besloot ik om Communicatie te gaan studeren aan de Haagse Hogeschool. In mijn laatste jaar ben ik afgestudeerd bij het Rotterdamse bureau NoSuchCompany. Daar kon ik blijven werken als social media-specialist. Ik was toen de enige op 60 medewerkers die zich daar mee bezighield. Daar ben ik bij campagnes en strategieën betrokken geweest voor zowel grote corporates als MKB-bedrijven en heb ik onwijs veel geleerd. Het fascinerende aan marketing is dat je jezelf moet inleven in andere mensen om je boodschap effectief over te brengen. De psychologie daarachter vind ik bijzonder interessant.
Wat was een goed alternatief geweest voor marketing?
Marketing is het helemaal voor mij, maar als ik een alternatief moet noemen dan is het Psychologie. Dat ligt ergens dicht bij elkaar, want het gaat er in marketing ook om dat je weet wat er in de hoofden omgaat. De komende jaren wil ik een master gaan halen. De kennis die ik daar op zal doen, komt me vast van pas in mijn werk.
Wat is je grootste kracht?
Op mijn enthousiasme en doorzettingsvermogen ben ik het meest trots. Daardoor kan ik mensen al snel winnen voor mijn ideeën. En omdat ik plezier uitstraal in mijn werk is de gunfactor ook groot.
Op welke prestatie ben je het meest trots?
Vorig jaar heb ik onze social media-strategie vernieuwd. Deze strategie wordt door alle onderdelen van ABN AMRO gebruikt, bijvoorbeeld door retail banking (B2C), corporate banking (B2B) en private banking (B2C). Uiteraard heeft iedere afdeling de vrijheid om hier zijn eigen invulling aan te geven, maar de basis is bij iedereen hetzelfde. Het is ons primaire doel om relaties met doelgroepen te versterken, zo werken we aan het merk en onze reputatie, verlenen we uitmuntende service en zorgen we dat social media bijdraagt aan commerciële doelstellingen. Vorig jaar hebben we vier prijzen gewonnen voor onze social media inspanningen, de strategie blijkt dus te werken.
Wat is voor marketing de komende jaren de grote uitdaging en waarom?
De klantbeleving uitmuntend maken. Online bedrijven zoals Coolblue en Zappos slagen daar nu al in en dat zal meer partijen gaan lukken de komende jaren. Als je daar niet in mee kunt of wilt, dan zal je de wedstrijd gaan verliezen. Het valt me meer in algemene zin op dat veel bedrijven beweren dat zij de klant centraal zetten, maar daar in de praktijk bijzonder weinig van terechtbrengen. Terwijl alles juist daar op gericht zou moeten zijn. Zie bijvoorbeeld de merkmissie van Coolblue: ‘Alles voor een glimlach’. En ja, daar kunnen ook wij nog van leren.
Wat is je favoriete merk?
Dat is Nike omdat ik een sportliefhebber ben, ik doe aan zaalvoetbal, crossfit, squash, wielrennen en boksen, en omdat het de essentie weet over te brengen van het gevoel dat bij sport hoort. Tijdens het laatste EK en WK zijn ze daar ook weer zo goed in geslaagd. Soms zijn de campagnes zo goed dat ik er kippenvel van krijg. Dat was bijvoorbeeld bij de ‘Bloed Oranje’ campagne uit 2010 zo. De beelden, de muziek, de sporters zoals Van Nistelrooij en Van Bronckhorst, alles klopt.
Wat koop je zelf graag en zie jij als een resultaat van marketing?
Technologische producten. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Apple TV. Ik heb de oude versie die prima werkt en het goed doet. Maar als ik zie wat de nieuwe versie allemaal kan, dan wil ik hem direct hebben; ook al gebruik ik alle functionaliteiten nagenoeg nooit. De Apple Watch heb ik nog net niet gekocht, maar wel sterk over getwijfeld. Het feit dat er een nieuw product is dat nog beter is en mijn leven nog gemakkelijker maakt, geeft me het gevoel dat ik het moet hebben.
Ben je een romanticus of een realist?
Een realist. Mijn vriendin vind dat ik wel wat meer romantisch mag zijn ;-) Het is denk ik ook wel een beetje cultureel bepaald. In België is het bijvoorbeeld normaal om eerst een relatie met elkaar op te bouwen voordat je zaken doet. Bijvoorbeeld eerst een paar keer lunchen of dineren met een glas wijn erbij en dan pas ter zake komen. Daar kunnen wij Nederlanders nog iets van leren.
Wie zijn je helden?
De vlogger Casey Neistat vind ik gaaf. Hij begrijpt goed hoe je tegenwoordig succesvolle content moet maken. Hij werkt zo nu en dan met bedrijven samen, succes is dan gegarandeerd. Denk bijvoorbeeld aan de promotie van de Nike Fuelband. Hij kreeg de opdracht om een video te maken over de slogan Make it count. Dit nam hij erg letterlijk, en is met het volledige budget de wereld rond gaan reizen. Het resultaat? Een prachtige viral die het hele internet overging.
David Ogilvy blijft me ook nog steeds inspireren . Veel van de dingen die hij in de jaren ’70 en ’80 heeft geschreven zijn nog steeds actueel.
Wat is een grote misvatting over jou?
Ik denk dat bij velen de indruk bestaat dat ik altijd sociaal en vriendelijk ben. Maar als mensen over me heen proberen te lopen dan kan ik behoorlijk fel worden. Daar komen ze dan vanzelf wel achter.
Wat is je guilty pleasure?
Dat ik Justin Bieber een goede artiest vind, haha. Toen ik zijn nieuwe album luisterde, durfde ik dat niet bepaald van de daken te schreeuwen. Maar hij weet gewoon een goed ritme te pakken en zijn muziek is aanstekelijk.
Je gaat een jaar naar een onbewoond eiland. Wie of wat gaat er mee en waarom?
In eerste instantie natuurlijk mijn vriendin. We zijn 9 jaar geleden al jong bij elkaar gekomen en met haar verveel ik me nooit. Daarnaast zou ik muziek mee willen nemen want daar ben ik een groot liefhebber van. Wel even zien hoe ik dat kan blijven draaien op een eiland zonder elektriciteit.
Wat wil je zeker nog doen in de toekomst?
Ik wil een master halen, verhuizen naar Amsterdam en qua werk zou ik het erg gaaf vinden om leidinggevende van een marketingafdeling te worden!
Fotografie: Annemiek Streng
-
Wout Maas
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur MarketingTribune
- Website:http://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing