[Infographic] Online identiteit vaak anders dan werkelijkheid

[Infographic] Online identiteit vaak anders dan werkelijkheid
  • Online
  • 20 apr 2016 @ 12:15
  • 10182 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZoekmachineSocial media

Eén op de vier Nederlanders geeft aan dat de beschikbare informatie op internet over zichzelf geen goed beeld van de werkelijkheid geeft. Dat blijkt uit onderzoek van Mijn Online IDentiteit onder 1532 Nederlanders. Dat kan nadelige gevolgen hebben, want werkgevers, recruiters en potentiële klanten doen tegenwoordig vaak een backgroundcheck via het internet.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna iedereen het normaal vindt om online informatie over anderen op te zoeken. 98 procent van de Nederlanders heeft dat ook wel eens gedaan. Echter vindt 59 procent het niet normaal om mensen te beoordelen op basis van die beschikbare informatie. Een paradox is dat 92% van de respondenten de gevonden informatie wel laat meewegen in de keuze van een vakspecialist zoals klusjesman, zzp’er of adviseur.  

‘Online identiteit wordt steeds belangrijker,’ zegt Martijn Barten, oprichter van Mijn Online IDentiteit. ‘Een eerste online indruk kan bepalend zijn of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek of dat een klant voor jouw bedrijf kiest. Je hebt maar een kans voor een eerste online indruk.’

Positieve beeldvorming belangrijk
Vooral voor klanten, werkgevers en recruiters vinden we een positieve beeldvorming belangrijk. Opvallend is dat 80% graag wil dat collega’s een positief beeld krijgen; vrouwen hebben dit sterker dan mannen. Ook vinden we het belangrijk dat vrienden, familie en kennissen een positieve indruk krijgen. Twee op de drie jongvolwassenen (18 tot 35 jaar) willen ook graag dat iemand waar ze mee op date gaan een goed beeld krijgt.

Waar kijken we naar?
Als we online personen zoeken, dan kijken we vooral naar profielen op social mediasites, contactinformatie en werk gerelateerde informatie. Bovendien zoekt 71% ook naar een foto van iemand en de helft van de respondenten bekijkt ook reviews en ervaringen over iemand zijn producten en diensten.

Wat plaatsen anderen over jou?
Een belangrijke tip van Barten is om je bewust te zijn van de informatie die je zelf op het internet plaatst, maar ook wat anderen over jou plaatsen, bijvoorbeeld op social media: ‘Alle gevonden informatie over jou op het internet draagt bij aan de beeldvorming die mensen over jou hebben. Of je nou jouw gegevens zoveel mogelijk privé wilt houden of jezelf via het internet op de kaart wilt zetten, je zal het zelf moeten managen.’

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Meest gelezen


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken