Alibaba Group opent 'poort tot Chinese consument'
- Online
- 11 mei 2016 @ 11:16
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- E-commerceZakelijk
- 11 mei 2016 @ 11:16
- Redactie MarketingTribune
E-commerce gigant Alibaba Group opent een kantoor in Amsterdam. Alibaba wil voor Nederland en Europa een ‘poort naar China’ zijn en Europese merken en producten van grote en kleine bedrijven introduceren bij de Chinese consument. In China is mede door de economische groei grote vraag naar producten uit Nederland en België die bekend staan om de hoge kwaliteits- en veiligheidsnormen. Roland Palmer, die eerder na een conflict bij Blokker vertrok, is aangetrokken om Alibaba Group in de Benelux te leiden.
Alibaba Group wil naar eigen zeggen vanuit Nederland nationale en lokale merken, retailers en overheidspartijen uit de Benelux begeleiden naar de sterk groeiende Chinese consumentenmarkt, waar veel behoefte is aan kwalitatief hoogwaardige internationale producten. Nederland en België staan bekend om hun hoge voedings- en productveiligheidsnormen. De Chinese consument kijkt onder meer naar de Benelux voor voedingsproducten zoals zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Ook bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed zijn erg in trek. Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba Group helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen.
Volgens directeur van Retaildenkers Rupert Parker Brady is de stap van Alibaba ‘een logische ontwikkeling, waarbij Bol.com als enige een voorschot heeft genomen met Bol.com Plaza en een sluitende landelijke distributiestrategie via Albert Heijn. Bol.com kijkt naar Ebay, Alibaba en Amazon als voorbeelden van succesvolle online marktplaatsen.’
Roland Palmer, neef van Jaap Blokker en voorheen onder meer ceo van Blokker Holding: ‘Dit is een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen, zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de plannen om internationaal uit te breiden. We zijn al jarenlang bekend met de mogelijkheden om producten vanuit China naar Nederland te importeren, maar de wereld is snel aan het veranderen en met Alibaba Group als ‘de poort naar China’ ontstaat een grote kans om onze producten juist ook richting China te exporteren.’
Palmer wijst op de kolossale afzetmarkt die China potentieel in zich draagt. ‘De Chinese middenklasse bestaat uit 400 miljoen consumenten die internationale producten kopen. Naar verwachting zal dit aantal in de nabije toekomst toenemen tot 500 miljoen. Dit is goed nieuws voor het Nederlandse en Belgische bedrijfsleven. Ik kijk er naar uit om merken en retailers uit de Benelux te introduceren bij deze Chinese consumenten, die staan te popelen om de kwaliteit van internationale producten te ervaren.’
Palmer is tegelijkertijd verantwoordelijk voor AliExpress, waar Nederlanders en Belgen juist producten uit China bestellen.
Het distributiecentrum van Alibaba wordt waarschijnlijk in Weert gevestigd. Parker Brady suggereert dat Wehkamp wellicht zaken kan doen met Alibaba. ‘Moederbedrijf Apax heeft een megagroot distributiecentrum in Zwolle voor 100 miljoen euro laten bouwen. Als ik Apax was dan zou ik de helft verhuren aan Alibaba want die zoeken op dit moment een distributiecentrum in Nederland.’
Met de opening van het kantoor in Amsterdam voor de Benelux rondt Alibaba Group de uitbreiding in Europa af. Om huidige en nieuwe klanten in Europa goed te kunnen bedienen opende Alibaba Group al kantoren in Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing