Autisten fungeren als precisiewapen

Autisten fungeren  als precisiewapen
  • Online
  • 11 mei 2016 @ 15:50
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekInnovatie

Mensen met een autistische beperking zijn het geheime wapen van digitaal bureau Incentro. De ‘Specialisterren’ – een Utrechts bedrijf dat wordt gevormd door 30 autisten – test voor Incentro onder meer nieuwe software, websites, webfunctionaliteiten en App’s met de grootste mogelijke precisie. Het voordeel voor de klant is tweeledig, 20 procent hogere accuratesse dan bij reguliere testers en lagere kosten. Een gesprek met Coert Prins, director Online van Incentro, over een nadeel dat een voordeel is en de garantie op de perfecte softwaretest.

Je website is je visitekaartje, zo weet ieder merk. En een belangrijke driver voor conversie. Dat geldt extra als een webshop onderdeel uitmaakt van de website. Alle reden dus om een website neer te zetten die state of the art is, zowel in zijn vorm als inhoud. Aan de bouw en implementatie van een professionele website gaat een grondige testfase vooraf en daarin schakelt Incentro met de zogeheten Specialisterren. Het autisme van deze testers is in het testen van software juist een unieke kwaliteit in plaats van een beperking. ‘Zij testen iedere keer weer met dezelfde precisie. Neem bijvoorbeeld het invullen van een formulier op de website. De testen met betrekking tot vindbaarheid en gebruikersvriendelijkheid voeren zij keer op keer in diepe concentratie en extreem nauwkeurig uit. Zij ervaren dit werk, in tegenstelling tot reguliere testers, niet als repeterend of saai. Zij testen dezelfde functionaliteit de dertigste keer alsof het de eerste keer is. Daardoor is de accuratesse van deze groep, denk bijvoorbeeld aan het vinden van fouten, maar liefst twintig procent hoger ten opzichte van reguliere testers’,  zo verklaart Prins de succesformule.

Tel daarbij op dat deze testers niet de vergoeding krijgen die ‘normale werknemers’ wel krijgen en de winsituatie verdubbelt. ‘Naast de hogere precisie, betalen opdrachtgevers ook nog eens minder. De testers werken tegen een lager uurtarief. Dat maakt de propositie natuurlijk zeer aantrekkelijk.’
De testers maakten vroeger vaak gebruik van een WAJONG-uitkering (uitkering voor arbeidsongeschikte werknemers, red.), maar verdienen op deze manier nu volledig hun eigen inkomen. ‘Zij verrichten daarmee nuttig werk wat ze leuk vinden, en opdrachtgevers krijgen daar geweldig precies werk voor terug’, zo analyseert Prins de win-win-winsituatie.

De methode valt in de smaak, zo bewijzen de grote klanten die hun website op deze manier laten testen via Incentro. ‘Telfort, Sligro, PostNL, WoltersKluwer en AirMiles zijn bijvoorbeeld klanten van ons. Zij zijn gelukkig bijzonder tevreden over de samenwerking’, zo constateert Prins.

Het belang van testen neemt volgens Prins alleen maar toe. In de jacht op de conversie kan iedere fout verlies van (potentiële) inkomsten betekenen. Denk bijvoorbeeld aan het winkelmandje dat al ver in het aankoopproces ineens leeg is. ‘Dat soort bugs moet je vooraf zien te voorkomen en dat kunnen de testers waar wij mee samenwerken als geen ander’, zo besluit Prins.

Foto: eigenaar Specialisterren Sjoerd vd Maaden (links), Coert Prins, accountmanager Specialisterren Martijn Cok




 






 

 

 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken