Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2016

Hoogtepunten van het Congres Facebook Marketing 2016
  • Online
  • 10 jun 2016 @ 16:58
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsCongresSocial media

De vierde editie van het Congres Facebook Marketing stond in het teken van content, de toekomst met nieuwe technologieën, commerce via social en gedrag van de consument. Gelukkig wist menig bezoeker van dit congres dat vandaag de dag het niet (alleen) draait om zoveel mogelijk pagina-vind-ik-leuks te hebben. Maar hoe gebruiken consumenten social media anno 2016 wel? En hoe zouden we als bedrijf kunnen acteren op social media om een zo hoog mogelijk rendement te behalen?

Peter Minkjan, social media strateeg bij RTL en tevens oprichter van het marketing platform Likenomics, trapte de dag af met een aantal interessante feiten. Zo gaf hij in zijn keynote aan dat Facebook over het algemeen gebruikt wordt als persoonlijke krant. Platformen als Instagram en Snapchat worden daarentegen gebruikt om actief op te posten.

Waar Facebook is begonnen als een intiem besloten sociaal netwerk, is alles nu bekend over je klik-, kijk- en deelgedrag. Dit heeft er hoogstwaarschijnlijk voor gezorgd dat er 21procent minder persoonlijke updates worden gepost door gebruikers. Mijlpalen als een trouwerij, of de geboorte van een kind worden nog wel gedeeld.

Delen gebeurt steeds meer privé, ook wel dark social genoemd. Privé in de zin van e-mail, Messenger of Whatsapp.

WTF moeten we als bedrijf met Snapchat?
In de sessie Webcare met Whatsapp & Snapchat legde Guido Smit haarfijn uit hoe ABN Amro deze platformen gebruiken. De Dialogue Manager vertelde dat ABN Amro social media compleet heeft geadopteerd in de organisatie. Maar liefst 30 accounts op verschillende platformen worden beheerd door werknemers op 5 verschillende afdelingen. Er is een complete strategie opgesteld om de werkprocessen via social media efficiënt te laten verlopen. Maar wat moet een bank als ABN Amro op Snapchat?

‘We moeten inspelen op de vraag vanuit de klanten in combinatie met de verschuivende markt. Waar vroeger de meeste vragen van klanten via de telefoon werden beantwoord, gebeurt dit nu via social media en webcare. De doelstelling is om 24 uur per dag 99 procent van de vragen te kunnen beantwoorden. En zo ook via Snapchat. Uit naam van de ABN Amro wordt er content op Snapchat gedeeld op drie manieren, namelijk: het stellen van vragen, fun in visuals en het aansnijden van ‘serieuze’ zaken over financiën.’

Afgelopen 4 maanden zag Guido het zakelijk gebruik van Snapchat als een pilot en de testresultaten zagen er als volgt uit:
- 1.627 volgers op Snapchat
- 315 ontvangen reacties
- 96 procent kijkt de snap’s volledig uit
- 181 mentions op social (buzz)

Daarnaast gaf Smit nog vier takeaways mee: 
Pas je communicatieboodschap en visuals aan per platform; wat op Facebook het meeste resultaat oplevert, werkt niet automatisch ook op Snapchat.
Maak geen screenshots van de ontvangen snap’s; gebruikers stellen het niet op prijs dat huh snap’s bewaard worden.
Zoek naar interactie; bij het stellen van vragen aan je volgers moet de dialoog niet stoppen. Vraag door.
Houd rekening met de techniek; Snapchat heeft geen tool voor bedrijven. Ook kan slechts 1 medewerker via een smartphone tegelijk snappen met klanten.

Wanneer zijn Facebook-campagne effectief?
De Noorse Alexander Grimstad, vicepresident marketing bij Fanbooster, liet door actuele cases zien hoe simpel een effectieve Facebook-campagne opgezet kan worden. Zo vertelde hij dat vele Fanbooster-gebruikers inmiddels met deze take aways campagnes opbouwen en online succes behalen. Deze take aways zijn volgens hem:
1.) lanceer op cyclische basis campagnes. 
Wanneer je adhoc en niet geregeld actief bent op Facebook, zakt je engagement, organisch bereik en zal dit terugwerken in verlaagd CTR (doordklikratio).
2.) 
Het stellen van doelen. 
Ook benoemde hij dat het stellen van doelen zeer belangrijk is. Waarom voer je de acties uit op Facebook en met welk wenselijk resultaat wil jij een campagne afsluiten?
3.) 
Zoek naar manieren om het werk te vereenvoudigen. 
Met meer efficiëntie in je werkzaamheden, verkort je de route naar je doel.
4.) 
Herhaal je succesvolle campagnes en schakel campagnes die niet succesvol zijn.
m
aar let op, geef je campagne eerst een aantal uren/dagen om data op te bouwen, zodat je de juiste conclusie trekt. Te weinig opgebouwde data geeft een vertekend resultaat. Daarnaast zakt na een verloop van tijd de kosten per klik, stijgt je engagement en CTR.
5.) 
Wees slim met je target audience
Met Facebook heb je vele mogelijkheden om zeer specifiek te targeten. Met de update in Custom Audiences kun je bijvoorbeeld website verkeer van specifieke pagina’s (nogmaals) benaderen met Facebook-advertenties. Ook het CRM-systeem van Facebook is vernieuwd, zodat je bijvoorbeeld mensen die tijd hebben besteed aan het kijken van je video’s nogmaals kunt retargeten.

Daarnaast is het behalen van succes niet alleen gebaseerd op goede (betaalde) content, maar ook hoe jij je pagina beheert en customer support verleent via je social media kanalen. 'Customer service isn’t a pain in the butt', zo stelde Grimstad lachend. Hijzelf noemt customer service of -support liever customer succes. Voor het verlenen van customer service via Facebook, geeft hij 4 zeer bruikbare tips weg, namelijk:
1.) Beantwoord snel en op een prettige manier
Juist, niet iedereen kun je beantwoorden wanneer je op 1 advertentie 140 comments hebt. Stel daarom een automatisch bericht in om iedereen wel te kunnen beatwoorden.
2.) 
Vereenvoudig het proces waar je kunt
Ontvang jij veelvuldig dezelfde vragen via Facebook? Sla de antwoorden op op deze vragen en reply automatisch wanneer je wederom deze vraag krijgt.
3.) 
Bereid je voor op crisisscenario’s
Welke (gekke) vragen kun jij bedenken die men jou kan stellen via Facebook? Leg alvast de antwoorden op deze vragen vast voor jezelf. Wanneer de crisis uitbreekt, ben je goed voorbereid.
4.) 
Verbeter het werkproces tussen afdelingen als innovatie en productontwikkeling
Ongeveer 50 procent van alle features in Fanbooster is gebaseerd op directe feedback van klanten. Het contact tussen de afdeling customer support en productontwikkeling is binnen Fanbooster dan ook zeer frequent.

Hoe groei je sneller op Instagram?
Kirsten Jassies, Social Content Strateeg met de focus op Instagram, deelde 9 ideeën om sneller te groeien op Instagram. In haar keynote benoemde ze de recente komst van het algoritme. Daarmee is engagement het belangrijkste op dit platform geworden. ‘’Hoe hoger je engagement, hoe hoger je relevantiescore is en dus als eerste getoond zal worden. De pagina’s of personen die jij (als bedrijf) het meest liket, worden als eerste getoond in je nieuwsoverzicht. Zo groei je als bedrijf op Instagram:
1.) 
Styleguide opstellen
Hanteer één bepaalde stijl in je communicatie en wees hiermee consistent.
2.) 
Frequentie & timing.
Bekijk met de Insights je statistieken. Daarnaast is 1x per dag posten voldoende. Tenzij de content wel heel relevant is. Het beste tijdstip is s’ochtendsvroeg of tussen 20.00 uur en 23.00 uur.
3.) 
Sociaal zijn
Volg accounts die relevant zijn, in de hoop dat ze je terug volgen. Daarnaast raadt Kirsten sterk aan om zoveel mogelijk te liken en reageren op zowel volgers als niet-volgers voor exposure. Wat ook van invloed is op je bereik is het starten van een gesprek door vragen te stellen, andere te noemen in je bericht of te taggen.
4.) 
Doelen stellen
Het woord zegt het al; met welke doelen zit je als bedrijf op Instagram? En wat wil je dat het je oplevert?
5.) 
Profieltekst verbeteren
Sluit de omschrijving van jouw bedrijf (profieltekst) nauw aan op jouw Instagram-strategie?6.) Hashtags gebruiken
Instagram-gebruikers zoeken op hashtags. Uiteraard wil je dat jouw bericht zoveel mogelijk onder de aandacht komt bij jouw doelgroep. Gebruik daarom in elk bericht 1 of meerdere relevante hashtags.
7.) 
Hashtags ‘claimen’
Word herkenbaar aan je hashtags. Na verloop van tijd zal jouw doelgroep je herkennen aan ‘jouw’ hashtags.
8.) 
Samenwerken met influencers
Instagram-gebruikers zijn gek het volgen van mensen die mooie beelden delen. Maak hier als bedrijf gebruik van door via influencers je doelgroep te bereiken. Zo creëer je het  menselijke aspect in jouw promotie via Instagram.
9.) 
Adverteren
Adverteren is lastig op instagram. ‘Volg onze acties’ werkt niet! Acties moeten relevant zijn en bovenal menselijk.

Jassies sloot haar breakoutsessie af met een quote die elke marketeer goed in z’n oren moet knopen om succesvol te zijn via social media: ‘'It’s not about being on social but being social!’ 

Aan het eind van de dag was te concluderen dat Facebook nog steeds domineert, maar in meerdere sessies wordt bedrukt dat dit platform een hele andere functie kan vervullen in de nabije toekomst. Daarnaast moeten we als marketeers de kracht van nieuwe en opkomende platformen zeker niet onderschatten.

Dit verslag is geschreven door Hella Hendriks, Marketing Executive van Online Business Media. 

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken