Dopper jaagt nu ook op werkgevers

Dopper jaagt nu ook op werkgevers
  • Online
  • 25 okt 2016 @ 10:37
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Het duurzame designmerk Dopper wil naast de consument, nu ook werkgevers meekrijgen in zijn missie om plastic flessen te weren. Om dat te bereiken heeft het de handen ineen geslagen met Spotify, Bever en het Design Thinking Center. De campagne is P.E.T. FREE gedoopt. Iedereen die de P.E.T. FREE Pledge tekent en deze 'gelofte' aflegt, belooft daarmee om gebotteld water van de werkvloer te verbannen en uitsluitend kraanwater te drinken.

De petfles is een verpakking voor frisdranken en andere vloeistoffen, vervaardigd uit polyethyleentereftalaat. De flessen die nu in de oceaan belanden, vallen uiteindelijk uiteen en zijn schadelijk voor de gehele voedselketen. Om dit fenomeen te bestrijden, is volgens marketeer annex changemaker van Dopper Jens Kok een bewustwordingsproces noodzakelijk zoals dat zich eerder heeft voltrokken met betrekking tot roken. ‘Vroeger was roken normaal, nu is dat vanwege voortschrijdend inzicht niet meer het geval. Wij willen een bewustwordingsproces op gang brengen waardoor mensen gaan inzien hoe schadelijk plastic is voor het milieu. Vervolgens zullen zij juist met plezier kiezen voor een alternatief voor de petfles. Dat alternatief hoeft overigens niet per se een Dopperfles te zijn; een waterkan met glazen of drinken uit de kraan is ook goed’, zo stelt Kok.

Het bedrijfsleven is de eerste partij waar Kok aan denkt. ‘Naast Spotify, Bever en Design Thinking Center zijn nu ook de Vrije Universiteit met behulp van de Green Office en Studio Brussel zich aan het opmaken voor de transitie naar de PET-vrije werkplek. Daarnaast zijn we in gesprek met verschillende overheidsinstanties. Dat ligt ook voor de hand aangezien de overheid zelf wetgeving maakt die als doel heeft om het milieu te verbeteren.’
Daarnaast krijgen ook sportverenigingen volgens Kok langzaam maar zeker ook steeds meer oren naar een bewuste omgang met water. ‘Bij sportverenigingen bestaat vaak ruim een kwart van de kantineomzet uit de verkoop van waterflesjes. Het is dan van groot belang dat deze flesjes niet allemaal na eenmalig gebruik bij het vuilnis belanden. Daarom zijn we ook met verschillende sportbonden in gesprek om drinken uit de kraan te stimuleren en eigen hervulbare flessen mee te nemen.’

Dat het weren van petflessen geen utopie is, wordt volgens Kok al bewezen in San Francisco waar de flessen in de ban zijn gedaan. ‘De stadsbesturen daar bewijzen dat het dus wel degelijk mogelijk is als de wil er maar is.’
In Nederland zijn de jonge, hogere opgeleide vrouwen de voorlopers op dit terrein. ‘Eén op de vier vrouwen in de leeftijd van 21 tot en met 34 jaar oud beschikt al over een Dopperfles. Ja, zij wonen voornamelijk in de Randstad. Maar ik denk zeker dat ook andere groepen – of eigenlijk gewoon iedereen – uiteindelijk ook gevoelig zijn voor onze boodschap’, zo besluit Kok strijdbaar.

Zie voor meer informatie de website

<Kader> Missie
Dopper heeft drie doelstellingen. Bewustwording creëren over de impact van single-use plastic afval en mensen inspireren om zelf een verandering in gang te zetten.
Het aanbieden van een innovatieve productlijn van duurzame design flessen voor drinkwater. Toegang vergroten tot veilig drinkwater voor mensen over de hele wereld.  

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken