[interview] Janneke ten Dam, manager content en marketing Kieskeurig.nl: 'We verscherpen de reviewregels'
- Online
- 28 jan 2017 @ 10:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - InterviewMarketingLeadsE-commerce
- 28 jan 2017 @ 10:00
- Connie Lohuis
Sinds januari is de review strategie van Kieskeurig.nl veranderd. Er worden alleen nog nieuwe product- en winkelbeoordelingen toegestaan waarvoor geen beloning ofwel incentive in het vooruitzicht is gesteld door de fabrikant of de webshops. Janneke ten Dam (41) manager content en marketing legt uit: ‘We willen alleen nog maar echt eerlijk verkregen reviews toestaan, geplaatst door consumenten die een intrinsieke behoefte voelen om andere consumenten te helpen met hun mening. Fabrikanten en webshops, die bij ons zijn aangesloten hebben we inmiddels op de hoogte gebracht.’
Afgelopen zomer kondigde de Autoriteit Consument & Markt aan onderzoek te gaan doen naar online reviews om een duidelijk beeld hoe beoordelingen en aanbevelingen een rol spelen in het aankoopproces. Momenteel worden zowel consumenten als bedrijven gevraagd hun ervaringen te delen. Onlangs gaf Amazon al aan de regels rondom incentives aan te scherpen. Kieskeurig.nl gaat hier in mee. Ten Dam: ‘Het doel is om consumenten te voorzien van eerlijke en onafhankelijke informatie over consumentenelektronica en hen op basis daarvan de juiste keuze te laten maken. Dat is onze kracht én ons bestaansrecht.’
Gaan jullie alle ‘oude’ reviews van de site halen?
‘Nee. We hielden voor deze maatregel al alle reviews tegen het licht en controleerden ze op betrouwbaarheid of weigerden reviews die niet aan onze voorwaarden voldeden zoals reviews die bijvoorbeeld niet voldoende gemotiveerd waren. We checkten ook al of consumenten die een review plaatsen het product echt gekocht hadden door aankoopnota’s op te vragen. Medio vorig jaar hebben we een maximum bedrag van 10 euro aan incentives vastgesteld. Nu gaan we nog een stap verder.’
Hoe zijn de reacties uit de handel?
‘Fabrikanten en webshops hebben er wel begrip voor. Uiteindelijk is het voor hen ook beter als ze betrouwbare feedback krijgen. Ze vinden het ook lastig, omdat ze op hun site de communicatie moeten aanpassen. Maar ook omdat iedereen incentives weggeeft. Het is een onderdeel van de marketingstrategie geworden en deze moeten ze nu dus aanpassen. Aan de andere kant kunnen ze met betrouwbare informatie veel beter aan de slag. Fabrikanten kunnen producten verbeteren en webshops hun klantenservice. Trouwens, als je consumenten vriendelijk vraagt om een review te schrijven, is het geven van een incentive niet altijd nodig.’
Verwachten jullie dat het aantal reviews nu gaat verminderen?
‘Dat gaat natuurlijk gebeuren. We verwachten zeker een daling. Maar meer is niet altijd beter. Het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Deze maatregel komt de kwaliteit van de reviews ten goede. Daar gaat het ons om. We willen het beste en meest betrouwbare vergelijkingsplatform blijven op het gebied van consumentenelektronica. Om deze belofte waar te kunnen blijven maken is deze maatregel nodig.’
Is jullie aanpak nu 100 procent waterdicht?
'Dit is uiteraard wel onze doelstelling. Er zijn echter altijd fabrikanten die marketingbureaus inschakelen om reviews te verzamelen. Die bureaus geven gratis producten weg als de consument er een positieve review over schrijft en die bijvoorbeeld plaatst op ons platform. Dat is in feite een handel in reviews. Ook dat onderzoeken en controleren we.’
Hoeveel webshops zijn nu bij jullie aangesloten en hoeveel bezoekers genereren jullie?
‘We hebben nu 1000 aangesloten webshops en 170 duizend unieke bezoekers per dag. Hun aankoopintentie is na het bezoeken van ons platform zo’n 92 procent. De leadwaarde is dus zeer groot.'
Hoe zie je de toekomst?
‘Er komen steeds meer webshops die ook zelf reviews verzamelen en daarmee ook in de rol van de vergelijker stappen. Aan de andere neemt online shoppen alleen maar toe. Die markt wordt dus groter. Een andere opkomende speler is Google Shopping. Als je online naar een Samsung Led tv zoekt, krijg je gelijk de aanbieding van Google Shopping op je scherm. Maar ik heb vertrouwen in de toekomst. Mensen kennen ons, we bestaan al sinds 1999. Kieskeurig.nl moet betrouwbaar en transparant blijven. Dan weet de consument ons te vinden en dan is ons bestaansrecht verzekerd.’
Tot slot. Wat doen jullie zelf aan marketing?
'Online, maar ook op radio en tv hebben we verschillende campagnes lopen om te laten zien waar wij voor staan. Voor onze pr werken we samen met het bureau Linden & Barbosa.’
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing