Yoni wil vrouwen bevrijden

Yoni wil vrouwen bevrijden
  • Online
  • 2 jan 2017 @ 10:40
  • 19740 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag
  • 2 jan 2017 @ 10:40
  • 19740 x gelezen
  • Wout Maas

Yoni - biologische producten voor de menstruatieperiode - wil in 2017 vanuit zijn eigen webshop binnen één dag gaan bezorgen. Daarnaast heeft het merk expansieplannen naar Duitsland en Engeland. Met eigen biologische producten, waarvan de samenstelling transparant is, die vrouwen een alternatief bieden voor en tegelijkertijd bevrijden van synthetische producten is het doel. Medeoprichter Wendelien Hebly over ondernemen vanuit een missie en groeien in een markt die al sinds eind jaren zestig een gesloten bolwerk is.

Hebly ontvangt me in het klassieke, deftige pand van De Groene Bocht aan de Keizersgracht. De werkplek van Yoni [Sanskriet voor vagina, red.] in de kelder van het pand is daarentegen juist zeer sober. In de kleine ruimte werken de vijf medewerkers. De Yoni-propositie bestaat uit biologisch maandverband, tampons en inlegkruisjes. De zaken gaan goed en daarom breidt het team uit. Een verhuizing is noodzakelijk en aanstaande. In het begin van het nieuwe jaar start Yoni in een nieuwe vestiging van de Impact Hub in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam-Oost. De groei van Yoni houdt gelijke tred met de groei die het merk sinds de lancering in 2014 doormaakt. ‘Mariah [compagnon Mariah Mansvelt Beck, red.] en ik zijn in 2014 begonnen in koffietentjes. Daarna was Marcel Wanders zo royaal om ons vijf maanden pro bono te laten werken in een ruimte van zijn kantoor. Vervolgens stelde PwC ons een jaar ter beschikking in hun kantoor op de Zuidas. In de zomer van 2015 zijn we naar De Groene Bocht verhuisd. Het is geweldig om hier te mogen werken. Door het pand, maar vooral ook door de bevlogen mensen die hier werken aan een duurzaam doel waar zij in geloven. Het zal vast wel even moeilijk zijn om hier te vertrekken’, zo blikt Hebly terug.

Plastic soup
Volgens Hebly blijkt uit onderzoek dat 30 à 40 procent van de vrouwen in meer of mindere mate last heeft van vaginale irritaties. Vrouwen kunnen gevoelig zijn voor synthetische stoffen zoals plastic of parfum. Veel gewone tampons, maandverband en inlegkruisjes zijn gemaakt van synthetische stoffen, maar dit staat niet op de verpakking. Op de verpakkingen staan doorgaans helemaal geen ingrediënten vermeld. Het was voor haar en Mariah Mansvelt Beck drie jaar geleden aanleiding om hun banen op te zeggen- bij respectievelijk Tommy Hilfiger en zorgaanbieder Amsta - en voor zichzelf te beginnen. Het idee ontstond nadat Mansvelt Beck het advies had gekregen om katoenen producten te gaan gebruiken om de risico op irritaties te voorkomen. ‘In deze categorie van persoonlijke verzorging gebruiken vrijwel alle aanbieders synthetische producten. Dat kan bij vrouwen die het gebruiken, leiden tot een geïrriteerd gevoel en het is slecht voor het milieu, omdat het bijdraagt aan de plastic soup. Plastic is immers niet afbreekbaar. Daar komt dan ook nog eens bij dat er geen verplichting is om transparant te zijn over de samenstelling van het product dat je gebruikt. Bij ons staat op de verpakking wel precies wat erin zit.’

Taboe
Yoni is bij uitstek een merk dat het van storytelling moet hebben om op die manier awareness te kweken, want er rust volgens Hebly nog steeds een taboe op menstruatieproducten. ‘Het verandert de laatste jaren wel enigszins, maar het is nog steeds een onderwerp dat veel mensen liever vermijden. Wij vertellen aan vrouwen dat zij wel degelijk een keuze hebben en kunnen kiezen voor een product waarvan je wel de samenstelling kent en dat ook nog eens 100 procent biologisch is. Onze “Content Girl” Christel Willers is heel goed in het vertellen van ons verhaal, inclusief onze visuele identiteit. We werken verder samen met communicatiebureau WGreen en zij weten ons verhaal bij media via storytelling en fotografie op ons Instagram-account te verspreiden. Daarnaast werken we sinds begin 2016 samen met Ine en Sanne. Zij maken de fantastische, originele videoserie The Cycle Series en The Cycle Story voor ons, waarin het menstruatieproces van vrouwen met een glimlach wordt uitgelegd.’

Dat er zeker vrouwen zijn die zich aangesproken voelen door het Yoni-verhaal blijkt uit de feiten. Via de webshop wordt elke maand meer dan duizend producten besteld. Nu verstuurt Yoni nog op maandag en donderdag bestellingen, in het nieuwe jaar wil het binnen één dag gaan bezorgen. ‘We zijn nu met partijen in gesprek die dat kunnen doen. Ik vind de Fietskoeriers bijvoorbeeld interessant omdat zij op een duurzame manier leveren’, zo vertelt Hebly enthousiast. Yoni experimenteert daarnaast in 2017 met zowel een webshop in Duitsland als Engeland. In het land waar het product het best loopt, opent dan eerst officieel een webshop.

En ook in fysieke winkels zoals Marqt, maar ook Etos en sinds oktober van dit jaar Albert Heijn, zijn de Yoni-producten een ‘stabiele categorie.’ Ook de relatief aantrekkelijke prijs speelt daar vermoedelijk een rol in. ‘Onze doosjes zijn gemiddeld een euro duurder dan die van reguliere aanbieders. Het komt erop neer dat je op jaarbasis 12 euro meer kwijt bent en sowieso in de wetenschap dat je het milieu spaart’, zo besluit Hebly.

[Kader]Ontstaansgeschiedenis
‘Ik heb bij Tommy Hilfiger ontzettend veel geleerd en ook prachtige ervaringen mogen hebben, maar daar stond tegenover dat ik niet vanuit mijn hart geloofde in het product. Ik wilde voor een merk werken dat bijdraagt aan het welbevinden van mensen. Mariah had precies datzelfde gevoel. Samen hebben we het Yoni -oncept ontwikkeld’, zo vertelt Hebly begeesterd. Naast het MVO-doel vinden de twee het belangrijk dat de fair business practice in de praktijk wordt gebracht. ‘Het gaat dan bijvoorbeeld om de footprint die je achterlaat, maar ook dat de winst wordt gebruikt om het bedrijf op te stuwen en dus niet in de zakken van de leden van de board beland.’ 



Wendelien Hebly (links) en Mariah Mansvelt Beck (rechts). 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 22 op 20 december 2016. 

 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken