[Interview] VodafoneZiggo: 'Marketing is de motor'

[Interview] VodafoneZiggo: 'Marketing is de motor'
  • Online
  • 13 feb 2017 @ 10:15
  • 19318 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • AlgoritmeBig dataInterview

De nieuwe Director Customer Value Management van VodafoneZiggo Nicole Verburg wil dat de telecomaanbieder de komende tijd transformeert in een data driven marketingorganisatie. Vanaf 1 januari 2017 is zij met haar team van ruim 50 medewerkers verantwoordelijk voor de tactische en operationele marktbewerking. De ‘cijfernerd’

Je beschrijft jezelf als een creatieve econometrist. Jij bent dus goed met getallen?
Ja, als econometrist leg ik verbanden tussen economie, statistieken, wiskunde en systemen. Dat klink enorm saai en theoretisch, maar econometrie vormt juist de springplank naar actie. Ik heb geleerd reeksen cijfermatige gegevens terug te brengen tot begrijpelijke data. Dat helpt de resultaten goed te interpreteren en verbanden te leggen. Alles gericht op het beter leren kennen van de consument.

Hoe ben je in het marketingvak gerold?
Na enkele jaren werkervaring in de consultancy werd ik trade marketing manager bij Red Bull (2001-2004, red.). Trade Marketing was in die tijd in opkomst. Juiste het analytische aspect en de rol als linking pin tussen marketing en sales trokken mij aan. Daar heb ik pas echt geleerd wat marketing inhoudt. Bij Nestlé (2004-2007, red) kon ik, vanuit een category- en kanaalverantwoordelijkheid - mijn opgedane kennis verder professionaliseren in de divisies dranken en suikergoed.

Bij Rituals was je vijf jaar hoofd marketing. Wat heb je daar precies gedaan?
Ik leidde vier pijlers waarop de marketingcommunicatie afdeling is gebouwd: online, instore, PR en lokale activatie. We verzamelden data via eigen onderzoek, met als doel zowel de business als de marketing meer accountable en tegelijkertijd transparanter te maken. Die onderzoeksgegevens konden we bovendien gebruiken in het verkoopproces.
Het was onze kracht de klant echt centraal te stellen en deze mee te laten denken. Ons kantoor zat pal boven de winkel in de Kalverstraat, waardoor we dagelijks contact met de klant hadden. En dat bood ons ongekende inzichten, die we onder meer gebruikten om met de inzet van minimale middelen zoveel mogelijk exposure te genereren.
Toen ik binnenkwam was Rituals totaal niet aanwezig op social media, dus daar was werk aan de winkel. We hebben direct een duidelijke strategie uitgestippeld voor Facebook, Twitter en LinkedIn. Toen ik vertrok, zaten we op 200K volgers en hadden we verschillende succesvolle social campagnes draaien. Ook heb ik bij Rituals de omnichannel-gedachte op de kaart gezet. In de periode dat ik er werkte, groeide het bedrijf uit van drie naar twaalf landen. 

En nu bij VodafoneZiggo aan de slag. Wat is jouw doel?
VodafoneZiggo is een bedrijf met enorme potentie. De samenwerking tussen deze twee toonaangevende merken biedt veel kansen. Mijn afdeling Customer Value Management bepaalt de marketingkalender voor acquisitie, behoud en base. We kiezen daarbij de optimale campagnemix van proposities, promoties, boodschappen, segmentatie en kanaalinzet. Hierin spelen cijfers een heel belangrijke rol.
Mijn allereerste prioriteit is om het team zo effectief mogelijk te laten werken, om alle VodafoneZiggo-klanten zo goed mogelijk te bedienen en klantwaarde te maximaliseren. Het marketingteam is immers de commerciële motor van het bedrijf. Hoe effectiever wij ons werk doen, hoe beter het bedrijf presteert. De komende maanden wil ik grote stappen zetten richting een data driven marketingorganisatie. Wat wij via onze systemen weten van onze klanten, geeft ons inzicht in hun wensen, hun gewoontes en hun oordeel. Die gegevens zijn van onschatbare waarde voor de verbetering van onze producten, service en marketing. Juist daar komt mijn achtergrond als 'cijfernerd' enorm van pas. Als wij alle data op waarde schatten en efficiënt inzetten, dan zal onze marketing een grote vlucht nemen. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Marketingfacts