Van der Vis, Lukkien: 'Meer digitalisering leidt tot meer persoonlijke communicatie'

Van der Vis, Lukkien: 'Meer digitalisering leidt tot meer persoonlijke communicatie'
  • Online
  • 7 mrt 2017 @ 09:30
  • 3106 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
  • Geen tag

Het management van ‘communicatiecampus’ Lukkien is versterkt met de komst van Joost van der Vis. Na een loopbaan bij consultancybedrijven Accenture en KMPG gaat hij nu leidinggeven aan de afdeling Digital. Wij belden met Van der Vis voor een toelichting.

Waarom was het noodzakelijk een Director Digital te benoemen?
Lukkien heeft een aantal jaren geleden een nieuwe strategie ingezet, waarbij Digital hard is gegroeid en een belangrijk onderdeel uitmaakt van alle crossmediale oplossingen. Het soort vragen dat Lukkien van zijn klanten krijgt, is de laatste jaren aanzienlijk veranderd en raken steeds vaker de bedrijfsstrategie en niet alleen de marketingstrategie. Dat vraagt een ander soort expertise en leiderschap.

Je hebt hiervoor gewerkt bij KPMG. Lijkt ons een totaal andere tak van sport. Hoe zie jij dat en hoe ga je daar mee om?
Naast twee jaar KPMG heb ik 20 jaar gewerkt bij Accenture. Beide vormen voor mij een hele goede basis van mijn carrière. Ik heb geleerd om ondernemend te zijn, om oplossingen en innovaties naar klanten te brengen en om out-of-the-box te denken. Ik zie het als een uitdaging om deze kwaliteiten in een andere omgeving in te zetten. De uiteindelijke klantvraag blijft in mijn ogen hetzelfde. Om de commerciële strategie van een bedrijf te versnellen en onderscheidend te maken, heb je creativiteit en technologie nodig. En dat is volop aanwezig bij Lukkien.

Wat ga jij toevoegen aan Lukkien?
Om als Lukkien langdurig succesvol te blijven, is een goede balans tussen creativiteit, technologie en ondernemerschap belangrijk. Ik denk dat ik op al deze drie vlakken goed kan bijdragen. In de komende maanden ligt mijn eerste focus op het verder verstevigen van Digital voor verdere groei, naast de vele mooie projecten die lopen voor onze klanten.

Wat is in jouw ogen de grootste uitdaging van de marketeer anno 2017? En waarom?
Het vak marketing is al enige jaren fundamenteel aan het veranderen. Van extern gericht op het merk een gezicht geven naar intern gericht op het vormgeven van het gedrag van de organisatie. Hierbij horen vraagstukken op het gebied van onderzoek, data, customer experience, technologie en branding. Dit vraagt om een nieuw type marketeer: de marketing technologist.

Digitalisering is de nieuwe norm in marketing. Hoe bewaren we toch een persoonlijke relatie met de consument?
Juist door te investeren in digitalisering! Dankzij de technologie zijn we in staat om de persoonlijke relatie met de consument te onderhouden en uit te bouwen. Lukkien heeft al bewezen cases waarbij er een mooie effectieve balans is tussen technologie en persoonlijke communicatie.

Wat zijn de grote trends in digital momenteel?
Voor mij zijn dat contentmarketing, customer experience, personalisatie, machine learning en smart data.

Als we eens vooruitblikken naar 2022, wat zijn dan de issues in de communicatie met de klant?
Over 5 jaar hebben we het niet meer over technologie, dan is er een level playing field ontstaan met daarop alleen nog partijen die in staat zijn geweest de digitaliseringsslag te slaan. Micro inzicht is dan de norm. Onderscheidend vermogen zit dan vooral in de kwaliteit en creativiteit van wat we doen. Grootste uitdaging zit ‘m in de enorme toename van de hoeveelheid content die over de verschillende kanalen richting een klant wordt gezonden. Hierdoor wordt dynamische, gepersonaliseerde content nog belangrijker.

Lukkien
Lukkien is gevestigd in Ede en Amsterdam. Er werken circa 225 professionals aan zeer uiteenlopende marketingcommunicatieproducties. Lukkien kent drie divisies: Photography & Graphic Design, Audio-Visual (film- en videoproductie) en Digital. Deze laatste tak is uitgegroeid tot één van de tien grootste digitale bureaus van Nederland.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 4, 28 februari 2017.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken