VVD de grootste, ondanks stevig verlies
- Online
- 14 mrt 2017 @ 15:22
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - TrendsOnderzoek
- 14 mrt 2017 @ 15:22
- Redactie Online
De VVD wint morgen de Tweede Kamerverkiezingen met 25 zetels. Daarmee verliest de partij onder aanvoering van Mark Rutte wel 16 zetels ten opzichte van de vorige verkiezingen. Coalitiegenoot PvdA lijdt een historische nederlaag van lijsttrekker Lodewijk Asscher zelfs 25 zetels. Dit voorspelt Clipit op basis van online media monitoring.
Clipit monitort het hele jaar de media aandacht rondom alle politieke partijen. Op basis hiervan is het mogelijk om een voorspelling te doen over de zetelverdeling na 15 maart. Na de onverwachte Brexit en verkiezingswinst van Trump barstte de discussie over de nauwkeurigheid van traditionele peilingen los. Met behulp van big data berekent Clipit per partij de PR-waarde en zet deze om in aantal zetels.
Minder, minder VVD en PvdA
Ondanks een verlies van maar liefst 16 zetels blijft de VVD ook na 15 maart de grootste partij in de kamer, met 25 zetels. De PVV van Geert Wilders, volgens veel peilingen de belangrijkste belager van premier Rutte, komt niet verder dan 16 zetels. De PvdA, nu nog coalitiepartner van de VVD met 38 zetels, staat aan de vooravond van een historisch verlies. De partij komt bij deze verkiezingen niet verder dan 13 zetels en krijgt daarmee slechts de zevende grootste fractie in de kamer.
1. VVD 25 zetels
2. D66 19 zetels
3. CDA 18 zetels
4. PVV 16 zetels
5. GroenLinks 14 zetels
Winst voor GroenLinks en middenpartijen
Waar al die verloren zetels van het huidige kabinet dan wel naar toe gaan? Met name GroenLinks boekt onder leiding van Jesse Klaver winst en komt met tien extra zetels op 14, genoeg om de grootste op links te worden. Ook D66 en CDA profiteren van de verliezen bij VVD en PvdA. D66 krijgt er 7 zetels bij en komt daarmee op 19, het CDA mag 5 zetels bijschrijven en gaat daarmee naar 18 zetels,
Social data als onderzoeksinstrument
Voor de prognose van Clipit wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. De PR-waarde drukt de impact van media aandacht rondom een merk of persoon uit in euro’s. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met het aantal mensen wat een bericht leest, de kosten van een advertentie, het sentiment van het bericht en hoe prominent je merk naar voren komt. De PR-waarde drukken we vervolgens uit in zetels. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20 procent van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20 procent van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in dit voorbeeld 30 zetels krijgen.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing