'Wij proberen met onze marketing een warm gevoel te geven'

'Wij proberen met onze marketing een warm gevoel te geven'
  • Online
  • 10 apr 2017 @ 10:26
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingOnlineE-commerceStrategie

De start-up Emma Matras, dat sinds een aantal maanden actief is op de Nederlandse markt, is onlangs als ‘Beste uit de Test’ beoordeeld door de Consumentenbond. Van de 72 andere matrasaanbieders - waaronder bekende merken - scoort Emma het hoogste cijfer (7,7) én de beste beoordeling. Marketing is key binnen de succesvolle strategie van het merk. Aanleiding voor een gesprek met Mariska Meints, medeoprichter van Emma Matras Nederland.

Emma is een puur online beddenaanbieder. Terwijl je zou zeggen dat een bed bij uitstek een product is dat je eerst fysiek wilt zien en voelen. Hoe zorgt Emma dat consumenten zich toch vertrouwd genoeg voelen bij het bed om tot aankoop over te gaan?
Wij hebben veel energie gestopt in het ontwikkelen van onze matrassen. Emma combineert verschillende materialen met een speciale technologie die er samen voor zorgen dat het matras zich volledig aanpast aan de vorm en het lichaam van de gebruiker. Het zogenaamde  ‘one-size-fits-all ‘ principe. Het Emma matras is dus voor iedereen geschikt en wij zijn er vrij zeker van dat het goed  bevalt. Daarom bieden wij 100 nachten proefslapen en 10 jaar garantie aan. Als het toch niet bevalt, laten wij het matras kosteloos weer ophalen. Wij krijgen overigens veel terug dat Emma voelt alsof je slaapt in een luxe hotelbed.
Daarnaast merken wij wel dat klanten graag met ons spreken via de chat, mail of telefonisch om toch nog extra vertrouwen te winnen. Een matras online kopen is voor veel mensen misschien nog een grote stap, maar vergeet niet dat het 10 jaar geleden ook ondenkbaar was om schoenen online te kopen. Nu is dat heel normaal. Wij denken dat het bestellen van matrassen binnen de kortste tijd net zo normaal gaat worden. Dat wij van de Consumentenbond zulke goede feedback hebben gekregen over het product en onze voorwaarden, bevestigt voor ons alleen maar dat het concept werkt.

Wat is de marketingstrategie in Nederland sinds de aanvang in 2016?
Wij zijn nieuw op de markt, daarom is marketing voor ons heel belangrijk. Dan moet je denken aan online marketing, social media marketing, pr en tv reclame.
De marketing van een matras is eigenlijk iets heel bijzonders. Je brengt een derde van je leven op een matras door, het is een emotioneel product. Daarom is eigenlijk heel vreemd dat de meeste matrassenmarketing zo emotieloos is. Wij proberen met onze marketing een warm gevoel te geven, het matras met emotie te promoten.  Daarom is sociale media marketing bij ons bijvoorbeeld heel belangrijk.

Welke materialen combineert Emma Matras met welke speciale technologie?
Het Emma matras is een one-fits-all matras dat met één product de complexiteit uit de matrassenwereld wil verminderen. Het matras bestaat uit een combinatie van koudschuim, traagschuim en  Airgocell® schuim. Het matras past zich daarom aan je lichaam aan. Die bovenste laag is licht, zacht en luchtdoorlatend, zodat het matras niet warm aanvoelt en prettig zacht ligt. Volgens de Consumentenbond is het een matras dat ook aan de wat langere Nederlander voldoende ondersteuning biedt en heel comfortabel is.

Wie zijn in Nederland de voornaamste concurrenten?
Onze voornaamste concurrenten zijn de traditionele matrassenmerken zoals Auping en Tempur. Wij willen laten zien dat een kwalitatief goed matras niet zo duur of complex hoeft te zijn, maar dat het eigenlijk heel makkelijk is om een goede matras te kopen. Wij zijn daarom heel trots dat wij in de test van de Consumentenbond beter hebben gepresteerd dan al deze traditionele merken.  

Hoe loopt het met de verkoop in Nederland, ofwel hoeveel mensen hebben hun bed al via Emma besteld?
Wij zijn meer dan tevreden met de resultaten tot nu toe. We hebben al duizenden matrassen verkocht terwijl wij nog geen jaar in de markt zijn.

De prijs is vanaf 399 euro oplopend tot? 
Ons allergrootste matras kost 1079 euro. Daarmee zijn wij duidelijk goedkoper dan de grote merken waarmee wij concurreren. Omdat wij geen winkels, showrooms of andere mensen ertussen hebben, kunnen wij flink op de prijs besparen.

En worden er in de nabije toekomst nog campagnes gelanceerd? Zo ja, van wanneer tot wanneer en via welke kanalen?
We zijn flink aan het groeien en houden alle opties open, wij kijken op dit moment naar wat er allemaal mogelijk is. Wij zijn enkele campagnes aan het plannen, maar daar kunnen wij nu helaas nog niet meer over vertellen. 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken