Hashtag steeds vaker als handelsmerk geregistreerd
- Online
- 3 mei 2017 @ 16:50
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Onderzoek
- 3 mei 2017 @ 16:50
- Redactie Online
Het aantal handelsmerken met een hashtag ervoor is in 2016 wereldwijd toegenomen met 64 procent. Dit blijkt uit onderzoek van CompuMark, marktleider op het gebied van merkonderzoek en merkbescherming. Zo heeft bijvoorbeeld T-Mobile de handelsnaam #getthanked geregistreerd. Twee andere voorbeelden zijn #lovetravels (Marriott) en #gofor2 (Hershey). Sinds de eerste handelsmerkaanvraag met een hashtag in 2010, zijn er meer dan 5.000 aanvragen ingediend, waarvan 2.200 in 2016.
Het onderzoek laat zien dat de Verenigde Staten in 2016 de meeste handelsmerken met een hashtag heeft geregistreerd (608). Met dit aantal laten ze de nummer twee op de lijst ver achter zich. Brazilië staat namelijk met 226 registraties op de tweede plaats, gevolgd door India met 141 registraties.
‘Hoewel bedrijven meer hashtag-handelsmerken registreren dan ooit tevoren, is de groei in de Amerikaanse markt toch minder sterk ten opzichte van vorig jaar’, zegt Rob Davey, senior director Global Services bij CompuMark. ‘In 2015 was de groei van het aantal aanvragen 35 procent en in 2016 is dit gezakt naar 28 procent.’
‘De stijging van officiële aanvragen geeft aan dat organisaties de meerwaarde ervaren van het doorlopen van het gehele handelsmerkproces binnen alle relevante gebieden, zoals social media. Het doorlopen van dit proces zorgt ervoor dat het handelsmerk overal beschermd is tegen mogelijke inbreuk en dat de bijbehorende risico’s worden verlicht.’
Voor handelsmerkregistraties (er zijn 45 klassen, red.) werden in 2016 de meeste aanvragen voor hashtag-handelsmerken gedaan in de volgende drie klassen:
* 594 aanvragen in klasse 41 (onderwijs- en entertainmentdiensten, shows, sportevenementen en training);
* 587 aanvragen in klasse 35 (reclame en administratie, business consultancy, marketing, online retail en recruitment);
* 512 aanvragen in klasse 25 (kleding, schoenen en petten).
Deze top drie is in vergelijking met 2015, ondanks dat ze onderling zijn gewisseld, hetzelfde gebleven. De grootste verandering is zichtbaar bij de vierde plaats. In 2015 stond klasse 9 (computersoftware, hardware, computergames, CD’s, DVD’s, MP3-spelers en digitale publicaties) met 278 aanvragen op de vierde plaats. Deze klasse zakte in 2016 terug naar de vijftiende plaats met slechts 101 aanvragen.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing