[Case] Nissan houdt namaak auto-onderdelen van de weg door online merkbescherming
- Online
- 14 aug 2017 @ 12:15
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 14 aug 2017 @ 12:15
- Redactie Online
De wereldwijde auto-industrie verliest jaarlijks bijna 45 miljard dollar aan namaak onderdelen. Hierbij gaat het om kleine én grote onderdelen, van riemspanners tot carrosserieonderdelen en wielen. Klantveiligheid staat op nummer één in de auto-industrie. Het smokkelen van vervalste onderdelen in business to business (B2B), marktplaatsen en illegale online marktplaatsen zijn een groot probleem. Vervalste onderdelen ondermijnen de integriteit van legitieme distributiekanalen, hebben een negatief effect op de klanttevredenheid en uiteindelijk ook op de merkreputatie. Dit kan resulteren in stijgende klantenservice- en garantiekosten. Nissan is een van de autofabrikanten die kampt met dit probleem. Hoe hebben zij dit aangepakt?
Vervalste onderdelen zorgen voor een gigantisch aansprakelijkheidsrisico. Onderdelen die niet worden gemaakt naar Original Equipment Manufacturer-standaarden (OEM-standaarden) misleiden consumenten en automonteurs die vertrouwen op onderdelen die naar een specifiek prestatieniveau worden gefabriceerd. Wanneer een namaak onderdeel kapot gaat en schade aan de auto aanricht, loopt de Nissandealer ten onrechte de kans een auto met namaak onderdelen te repareren onder garantievoorwaarden.
'We zien logischerwijs liever geen auto’s naar onze dealers komen voor onderhoud of reparatie met onderdelen die niet door Nissan zijn verkocht”, vertelt Andy Forsythe, President van de Automotive Anti-Counterfeiting Council bij Nissan. “Toen de MarkMonitor pilot honderdduizenden advertenties op marktplaatsen liet zien, zagen wij de kans om een programma voor online merkbescherming op te zetten dat het probleem bij de kern aanpakt.'
‘Merkverwarring’ is een van de grootste problemen waar Nissan mee worstelt. Enkele verkopers van tweedehands onderdelen op online marktplaatsen of illegale websites refereerden naar vervalste onderdelen als ‘de originele onderdelen'. Klanten, dealers en garages worden gedupeerd door beschrijvingen als ‘Nissan remschijven’ in plaats van meer accurate beschrijvingen als ‘niet-origineel onderdeel, past in een Nissan auto’. Vele websites bevatten tevens ongeldige garantieverklaringen. Sommige reserve-onderdelen worden zelfs overgespoten zodat deze meer lijken op de officiële Nissan onderdelen. Vaak zijn deze onderdelen te herkennen aan een incorrect gespelde merknaam, zoals Nassin.
Van A naar B met online merkbescherming
Nissan is een lucratief doelwit voor fraudeurs vanwege de sterke markt- en leiderschapspositie. Om de namaakproblemen van Nissan te bestrijden, is het bedrijf sinds september 2013 ingeschreven in opeenvolgende testprogramma’s van MarkMonitor. In maart 2014 lanceerde de autofabrikant een officieel ‘online merkbescherming partnership’. Sindsdien is de relatie, omvang van het werk en de breedte van de dekking uitgebreid naar website- en marktplaatsmonitoring, maar ook handhavingsinstrumenten voor zowel de Nissan als Infiniti merken zijn gedekt.
De impact van MarkMonitors strategie gaat verder dan data, grafieken en screenshots. MarkMonitor en Nissan werken samen met andere fabrikanten in de auto-industrie om bedrijven met elkaar in gesprek te brengen over de risico’s van namaakonderdelen voor de dealers en de risico’s voor de consumenten. 'MarkMonitor heeft ons voorzien van extra mogelijkheden en tools om de vervalsers en het merkmisbruik aan te pakken', zegt Forsythe.
De finish
MarkMonitor bestrijdt de problemen van Nissan omtrent klantveiligheid, reputatie, consumentenvertrouwen en omzetverlies door misbruik van het merk. Door samen te werken met MarkMonitor behaalde het team van Nissan wereldwijd een aantal belangrijke doelen:
- Het verbeteren van klantveiligheid.
- Het verminderen van misbruik van de Nissan en Infiniti merken.
- Het identificeren en aanpakken van online merkmisbruik.
- Het buiten omloop stellen van pay-per-click websites.
- Verminderen van merkverwarring bij de consument en bij dealers.
- Het significant verminderen van de online verkoop van vervalste onderdelen.
Specifieke resultaten sinds het inzetten van de strategie voor online merkbescherming zijn onder andere:
- Het succesvol verwijderen van 31.700 Nissan namaakonderdelen.
- Het aanpakken van meer dan 125.000 marktplaatsadvertenties met een totale waarde van 283 miljoen dollar.
- De handhaving van activiteiten op Aziatische marktplaatsen met behulp van het MarkMonitor team in Shanghai.
- Het verbieden van gesponsorde links op pay-per-click sites met ‘Nissan’ in het domeinnaam.
'Het aantal advertenties dat we offline hebben gehaald heeft zichtbaar impact op onze business. De investering in MarkMonitor hebben we ruimschoots terugverdiend', zegt Forsythe. 'We zijn er erg enthousiast over. In korte tijd hebben we vervalste onderdelen van marktplaatsen af weten te krijgen en dealers die geen idee hadden dat ze inbreuk maakten op het merk op de hoogte gebracht.'
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- Original Equipment Manufacturer
- klantveiligheid
- Nissan
- omzetverlies
- consumentenvertrouwen
- Andy Forsythe
- reputatie
- online merkbescherming
- MarkMonitor
- OEM-standaarden
- namaakonderdelen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing