Bol.com haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland

Bol.com haalt het fenomeen Singles Day naar Nederland
  • Online
  • 7 nov 2017 @ 10:41
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Innovatie

Bol.com haalt de populairste winkeldag ter wereld naar Nederland: Singles Day. Daarmee introduceert de winkel op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag. In Azië is Singles Day het grootste winkelfenomeen dat er bestaat.

Huub Vermeulen, algemeen directeur bol.com: ‘Hoewel Singles Day in Nederland nog vrij onbekend is, namen we het afgelopen jaar een duidelijke trend waar; het aantal keer dat er gezocht werd op Singles Day ten opzichte van twee jaar geleden is verdubbeld. Aan deze wens willen we voldoen. Wij begrijpen als geen ander dat we er een echte Nederlandse Singles Day van moeten maken, zodat het past bij hoe Nederlanders een feestje vieren. De dag is bijvoorbeeld niet alleen voor singles, maar voor iedereen’, aldus vervolgt Vermeulen.

Retaildeskundige Cor Molenaar: ‘Singles Day is in Azië het winkelevenement waar consumenten elk jaar reikhalzend naar uitkijken. Het succes zit ‘m in de zeer sterke afprijzingen op artikelen die véél mensen héél graag willen hebben.“Bol.com is voorloper in het omarmen van dergelijke winkelfenomenen en geeft er haar eigen draai aan, doordat ze de lokale markt goed kent. Ik verwacht dat binnen een aantal jaar Singles Day van grote economische waarde zal zijn voor Nederland. Uiteindelijk zullen niet alleen de verkooppartners van bol.com, maar ook andere retailers in het land profiteren van het feit dat ze dit grootse winkelevenement introduceren op de Nederlandse markt’, aldus econoom en hoogleraar e-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Hoe is Singles Day ontstaan en zo groot geworden?

1993 – Vier studenten van de Nanjing Universiteit vierden dit jaar op 11/11 (vanwege de vier enen) dat ze single waren. Wat begon als een ludiek idee van deze vrienden, werd vervolgens een jaarlijks feest voor de hele campus. Niet lang daarna werd het een fenomeen in heel China; op Singles Day zetten singles overal de bloemetjes buiten.

2009 – Waar het voorheen vooral ging om feesten, etentjes en uitgaan van vrijgezellen op Singles Day, was dit jaar een omslagpunt. De online winkels in Azië ging het niet meer alleen om singles, maar 11 november bleek de meest gunstige datum voor superaanbiedingen. Als Singles Day een economie zou zijn, dan zou het op de 11e plaats wereldwijd staan.

2017 – Bol.com haalt de populairste winkeldag ter wereld naar Nederland. Daarmee introduceert de winkel op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken