IAB Nederland: 'Sector moet snel en adequaat reageren op GDPR Profiling Guidelines'
- Online
- 9 nov 2017 @ 14:42
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Privacy
- 9 nov 2017 @ 14:42
- Redactie Online
De Artikel 29 Werkgroep, het samenwerkingsverband van alle EU-toezichthouders, heeft recent twee nieuwe concept documenten gepubliceerd met uitleg over de Europese General Data Protection Regulation (GDPR). Vooral de richtlijnen op het gebied van profiling kunnen volgens IAB Nederland duidelijker. IAB-voorzitter Nathalie Peters: ‘De profilering-guidelines zoals die nu door de werkgroep gepubliceerd, zijn onrealistisch en voer voor discussie en toekomstige jurisprudentie.’
IAB Nederland is daarom, in samenwerking met DLA Piper, één van de grootste zakelijke juridische dienstverleners wereldwijd, een initiatief gestart om feedback vanuit het bedrijfsleven te bundelen en deze voor 28 november in Brussel aan te bieden. ‘Om zowel de consument als het bedrijfsleven te beschermen, moeten we nu een duidelijk signaal afgeven’, aldus Peters.
Duiding van de Europese General Data Protection Regulation (GDPR)
De Europese GDPR zal op 25 mei 2018 in werking treden. Vanaf dat moment zal dezelfde privacywetgeving in de hele Europese Unie gelden en zal de GDPR de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vervangen. De Artikel 29 Werkgroep van Europese privacytoezichthouders publiceert regelmatig ter duiding van de GDPR-richtlijnen om organisaties meer houvast te bieden. Afgelopen oktober zijn de concepten ‘Guidelines on Personal Data Breach Notification’ en ‘Guidelines on Automated Individual Decision-making and Profiling’ gepubliceerd. Peters: ‘Het is positief dat de Artikel 29 Werkgroep meer duidelijkheid wil scheppen, maar in het geval van profiling schept het juist meer onduidelijkheid. Dit kan en moet beter.’
Onduidelijkheid en meer ruimte in beoordeling door toezichthouders
Tim Geenen, voorzitter IAB Taskforce Programmatic Advertising: ‘Voornaamste punt uit de guidelines is dat er staat dat een “besluit dat uitsluitend is gebaseerd op geautomatiseerde verwerking van gegevens, waaronder profilering” is verboden indien daaraan rechtsgevolgen verbonden zijn of indien dit de betrokkene anderszins in aanmerkelijke mate treft. Hiermee wijken de guidelines naar mening van IAB Nederland af van de GDPR-bepaling die stelt dat een individu het recht heeft om niet te worden onderworpen aan automated processing en zich daartegen kan verzetten. Daarnaast is het document nog steeds niet duidelijk over de vraag of alle datadriven advertising ook onder profilering valt. Terwijl veel marktpartijen en ik ook tot nu toe aannamen dat toezichthouders alle datadriven advertising als profilering zouden zien, lijkt er nu meer ruimte te zijn in de beoordeling door toezichthouders en vooral meer ruimte voor een eigen afweging. En dat is voer voor discussie en toekomstige jurisprudentie.’
Bezwaar maken in Brussel
Nathalie Peters: ‘Mochten de richtlijnen zoals die er nu liggen worden aangenomen, dan verandert het totale digitale speelveld. Het is dan ook niet meer dan vanzelfsprekend dat de spelregels voor iedereen duidelijk moeten zijn. IAB Nederland is daarom nu ook een samenwerking aangegaan met DLA Piper. Als één van de grootste zakelijke juridische dienstverleners wereldwijd zullen zij onze leden gaan adviseren over de GDPR en de aankomende e-Privacy Verordening, ook zullen zij ons ondersteunen in onze gespreken met Brussel.’
Oproep aan de sector
IAB Nederland wil voorkomen dat de GDPR te veel ruimte voor interpretatie laat. Nathalie Peters: ‘Als IAB Nederland zien we het als onze taak om zowel de sector als de consument duidelijkheid te verschaffen, maar vooral bescherming te bieden. We moeten daarom alle partijen in dit proces betrekken en datastromen transparant maken. Vandaar dat wij tijdens ons uitverkochte congres “How To Make It Work” (foto header) zijn gestart met het verzamelen van feedback uit de sector. Nu doen we de oproep aan de rest van bedrijfsleven om hun feedback met het Europese Parlement te delen. Dit kan men doen door gebruik te maken van het speciale formulier op de website van IAB Nederland. Onze specialisten zullen deze reacties bundelen en voor de deadline van 28 november aanstaande bij de Artikel 29 Werkgroep aanbieden.’
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing