Mannen kiezen vaker voor gemak bij online Sinterklaasinkopen dan vrouwen
- Online
- 30 nov 2017 @ 12:40
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekE-commerce
- 30 nov 2017 @ 12:40
- Redactie Online
Menig vooroordeel in het mannen versus vrouwen debat kan opnieuw kracht worden bijgezet; mannen zijn gemakzuchtiger wanneer het aankomt op aankopen doen voor Sinterklaas. Dit blijkt uit een onderzoek van Trusted Shops uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders.
Het onderzoek toont aan dat mannen en vrouwen beiden online winkelen - mannen toch net iets meer dan vrouwen - maar aanzienlijk verschillen in de manier waarop ze dat doen. Natuurlijk wil niemand dat de kinderen of partner de cadeaus voor pakjesavond in handen krijgen, menig kofferbak zit op dit moment dan ook vol met cadeaus. Wanneer de cadeaus online besteld worden, is er nog meer kans dat de cadeaus door de ontvanger onderschept worden. De opties die mannen en vrouwen gebruiken om deze situatie te omzeilen, lopen echter erg uiteen.
Bijna 20 procent van de online shoppers laat hun Sinterklaasinkopen elders bezorgen, zoals op het werk of bij een afhaalpunt. Dit is niet vreemd; de decembercadeaus mogen niet in handen komen van de ontvangers. Opvallend is dat van deze 20 procent maar liefst 70 procent man is. Vrouwen laten pakketten liever thuisbezorgen dan mannen. We kunnen alleen suggereren waar deze verschillen vandaan komen. Kunnen vrouwen discreter cadeaus in ontvangst nemen bij de voordeur of vrezen mannen dat vrouwen op zoek gaan naar cadeaus in huis? Wie zal het zeggen?
Bezorgen in de avonduren is ook een populaire optie; bijna een kwart van de mensen die online Sint-aankopen doen betaalt ervoor om deze in de avond te ontvangen. Deze dienst is onder mannen en vrouwen even populair. De populariteit van de dienst is te verwachten, aangezien de meeste mensen overdag niet thuis zijn en het veiliger is om bestellingen te ontvangen wanneer de kinderen al in bed liggen.
Mannen kiezen vaker voor inpakservice
Mannen maken aanzienlijk meer gebruik van extra aankoopservices bij het online inkopen van Sinterklaascadeaus. Zo is de inpakservice een stuk populairder bij mannen dan bij vrouwen; van de online shoppers die de service gebruiken is 64 procent man en 36 procent vrouw.
Ook is snelle bezorging populairder onder mannen dan vrouwen. Ruim twee derde van de shoppers die voor snelle bezorging kiezen is man. Snelle bezorging verzekert alle consumenten van een gevulde schoen op 5 december, maar toch is het vooral de man die hiervoor kiest. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat de mannelijke hulpsinten hun inkopen wat later doen dan de vrouwelijke hulpsinten.
Vrouwen betalen liever achteraf
De enige dienst die vaker gebruikt wordt door vrouwen dan mannen is achteraf betalen. Dit is tevens ook de populairste dienst onder alle Sintshoppers; ruim een kwart van alle shoppers maakt gebruik van deze optie wanneer zij online Sinterklaascadeaus kopen. De populariteit van deze dienst is logisch: het is immers de veiligste betaaloptie voor consumenten. Helaas bieden niet alle webshops de optie aan. Het is in zo’n geval verstandig om op andere veiligheidsopties te letten, zoals kopersbescherming, wat o.a. aangeboden wordt door keurmerken zoals Trusted Shops.
Mannen beveiligen hun aankoop liever door kopersbescherming als optie te gebruiken: zij kiezen hier vaker voor dan vrouwen. Kopersbescherming zorgt ervoor dat het aankoopbedrag veiliggesteld wordt voor het geval er iets misgaat met de bestelling.
Kortom, mannen bestellen meer Sinterklaascadeaus online dan vrouwen, laten de cadeaus liever ingepakt en op het werk of bij een afhaalpunt afleveren, het liefst snel bezorgd. Duidt dit op gemakzucht of is dit simpelweg de efficiëntste manier van Sinterklaasinkopen doen?
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- Sinterklaasinkopen
- Sinterklaas
- online Sinterklaasinkopen
- inpakservice
- Trusted Shops
- Sintshoppers
- Multiscope
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing