Dé trends in digital advertising voor 2018

Dé trends in digital advertising voor 2018
  • Online
  • 15 dec 2017 @ 11:08
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digitaal

Door alle ontwikkelingen op het gebied van communicatie, media targeting technologieën en ROI measurement wordt ook 2018 weer een druk, maar fascinerend jaar voor marketeers. Dat blijkt uit de tiende jaarlijkse Media and Digital Predictions studie van Kantar Millward Brown.

Merken gaan consument benaderen met nieuwe communicatievormen
Merken omarmen story telling, onderzoeken innovatieve manieren om hun doelgroep te entertainen, en gaan steeds vaker experimenteren met voice-activated marketing. Deze nieuwe communicatievormen brengen allemaal zo hun eigen uitdagingen op meetgebied met zich mee.

Adverteerders nemen het verhaal als uitgangspunt
Marketeers zullen consumenten minder benaderen via reguliere advertentie- en reclamecampagnes. Ze gaan op zoek naar nieuwe en inspirerende manieren om via content hun merkverhaal te vertellen.

Branded entertainment krijgt steeds meer podium
Steeds meer merken zullen film gebruiken om hun boodschap op een onderhoudende manier over het voetlicht te brengen.

Voice zal het gebruik van smart devices versnellen
De verwachting is dat de introductie van voice control het gebruik van connected devices door de consument zal aanjagen en versnellen. Fabrikanten moeten dan wel eerst de scheidslijn tussen de devices zien te slechten.

Merken verdelen budget meer over de hele marketingmix
Veel merken hebben het laatste jaar getwijfeld over investeren in digital advertising. In 2018 zien we juist een grotere focus op een geïntegreerde mediamix, waarin ook voor digital duidelijk een rol is weggelegd. Dit valt samen met een wat gematigder kijk op meten en optimaliseren. ROI wordt steeds meer gezien als een tool om bij te sturen en minder als doel op zich.

Cross media hét vraagstuk in digital advertising
Afgelopen jaar begonnen adverteerders steeds meer vragen te stellen bij investeren in digital. Ze vroegen zich af wat de impact van digital advertising nou eigenlijk is. In 2018 gaat het nog een stap verder. Adverteerders zullen vragen gaan stellen bij de rol die digital speelt binnen het héle media ecosysteem. Mediabureaus, uitgevers en onderzoekers moeten op die vragen een goed antwoord zien te formuleren.

In media ROI gaat het steeds meer om de reis
In 2018 wordt real media ROI steeds meer een snelle en voortdurende reis, waarin creatie (alle content, niet alleen advertenties) en media (alle parterships, niet alleen inkoop) steeds meer samenwerken, met als gemeenschappelijk doel het voortdurend verbeteren van sales en brand uitingen.

‘De grootste uitdaging voor digital advertising is het bewijzen van de effectiviteit ervan', zegt Hugo Schurink, Director Strategic Client Growth bij Kantar Millward Brown. Marketeers willen precies weten wat hun investeringen in digital opbrengen. Niet zo vreemd, aangezien momenteel meer dan 30 procent van de global budgetten daaraan opgaan. Het is aan de media- en onderzoeksbranche om met een antwoord te komen. Over-the-top meten is waarschijnlijk de enige manier om te komen tot het ideale mediaonderzoek, waarin de perfecte informatie niet alleen over alle schermen en touchpoints wordt verzameld, maar ook nog eens real-time wordt gedeeld. Ofschoon dit nog toekomstmuziek is, zullen we in 2018 een grote stap voorwaarts zetten in het integreren van verschillende vormen van passieve OTT media en advertising data in de meetkaders van morgen.’

Meer informatie over alle 8 trends in digital advertising voor 2018 vindt u hier.  

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken