Faktor lanceert privacytool voor uitgevers en adverteerders

Faktor lanceert privacytool voor uitgevers en adverteerders
  • Online
  • 9 feb 2018 @ 11:07
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrivacyUitgevers

Start-up Faktor lanceert de Cookie Scanner. Een service waarmee het uitgevers, e-commercespelers en adverteerders ondersteuning biedt in de voorbereiding op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Een van de vereisten van de AVG is dat adverteerders en uitgevers een contractuele relatie afsluiten met bedrijven die gegevens op hun sites verzamelen. Dit betekent dat deze partijen een contract moeten afsluiten met alle derde partijen die gebruikers informatie verzamelen via bijvoorbeeld cookies op hun sites. Inzichtelijk maken van wie al deze cookies zijn en wanneer deze worden gezet, is vooral voor uitgevers een bijna onmogelijke opgave. Op verzoek van meerdere uitgevers heeft Faktor daarom de ‘Cookie Scanner’ ontwikkeld. De cookiescan-analyse zorgt onder andere voor een overzicht van de bedrijven waarmee een contract moet worden afgesloten.

Cookie-probleem
‘In de afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest met het bouwen van onze blockchainoplossing voor de AVG. Tijdens dit proces kwamen we tot de conclusie dat we vóór deze livegang onze klanten moeten helpen met het inzichtelijk maken van welke bedrijven er cookies plaatsen. Dit is namelijk een van de onderdelen van de AVG waar geen onduidelijkheid over is, maar die voor veel partijen in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is. Dat probleem is ontstaan omdat het programmatic ecosysteem berust op het gebruik van cookies en het synchroniseren van data met meerdere derde partijen. Vaak met derde partijen waar je helemaal geen zaken mee doet. Onze Cookie Scanner maakt het nu mogelijk om browser-, device- en locatieonafhankelijk, cookies te detecteren. Om te voorkomen dat ad-techpartijen de scanner als een bot zien, gebruiken we Artificial Intelligence (AI) en een slim proxysysteem’, aldus Tim Geenen, een van de Faktor-oprichters.

Technisch advies
Naast de Cookie Scanner is ook de adviserende rol van Faktor binnen het ‘Privacy Analytics-pakket’ belangrijk. Geenen: ‘Ons team heeft meer dan dertig jaar ervaring in programmatic advertising en twintig jaar ervaring in het bouwen van technologie. Dit, gecombineerd met onze kennis van de AVG, maakt ons uniek in de markt. Nadat de Cookie Scanner per URL inzichtelijk heeft gemaakt welke bedrijven via hun platform mogelijk gegevens verzamelen, kunnen wij onze relaties ook informatie verschaffen over welke van deze bedrijven waarde toevoegen en welke niet. En bieden wij ondersteuning bij het maken van de contracten.' 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken