Nederlandse CMO worstelt met snelheid digitale transformatie

Nederlandse CMO worstelt met snelheid digitale transformatie
  • Online
  • 14 mrt 2018 @ 11:12
  • 17281 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • DigitaalOnderzoek

De huidige organisatiestructuur en het tekort aan digitaal goed opgeleide werknemers maken dat de Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie. Dit blijkt uit het vandaag gepresenteerde ‘Report on Marketing Innovation’ waarvoor Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende CMO’s heeft ondervraagd.

Ook zijn ze druk bezig om de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers te dichten. De CMO’s van vandaag de dag moeten zowel verstand hebben van data en technologie, als van merkstrategie en creativiteit. Ondanks de uitdagingen en complexiteit waarmee CMO’s zich geconfronteerd zien, zijn de ondervraagde CMO’s enthousiast over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als Voice, Augmented Reality en Artificial Intelligence worden met grote belangstelling gevolgd. De CMO’s zijn zich echter ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes, en benadrukken het belang om hun focus te houden op de essentie van marketing.

Kloof tussen oude en nieuwe generatie marketeers
De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij niet altijd de digitale ontwikkelingen begrijpen en zich daarin verder moeten ontwikkelen om zo de digitale agenda effectief te kunnen pushen. Terwijl de generatie digital natives het bedrijf zal verlaten wanneer ze niet de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving. Hierdoor staat het investeren in goede training en opleiding hoog op de agenda van de CMO.

Marketingecosysteem moet transformeren
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: 'Digitaal volwassen worden is niet alleen de taak van de CMO. Het hele marketingecosysteem, inclusief de hogescholen en universiteiten, moet transformeren. Marketingorganisaties moeten overstappen van alleen ‘digitaal doen’ naar daadwerkelijk ‘digitaal worden’ en dat is geen gemakkelijk traject. De focus ligt nu nog te veel op technologische verandering in plaats van op ondersteunende processen en gedrag. Alle huidige processen, werkwijzen en bedrijfsstructuren moeten opnieuw worden bekeken en de nieuwe trainingsmethoden moeten de juiste kennis en hulpmiddelen voor het digitale tijdperk bevatten. IAB Nederland zal daarbij de ondersteuning bieden die nodig is.'

Andere opvallende resultaten uit het onderzoek:
* De rol van data en technologie is net als vorig jaar enorm belangrijk voor de CMO, toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben. 
Ondanks het feit dat steeds meer inkoop van media inhouse plaatsvindt, blijft er een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van contentcreatie en advies over het gebruik van data.
* Veel CMO’s werken hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de GDPR- wetgeving. Tegelijkertijd is er bij de CMO’s nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zullen zijn.

Over het ‘Report on Marketing Innovation’
Voor de tweede editie van het Marketing Innovation-onderzoek heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende marketingprofessionals ondervraagd. Het onderzoeksrapport is vanaf vandaag te downloaden via de website van IAB.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken