[Interview]: 'Wij koppelen de data'

[Interview]: 'Wij koppelen de data'
  • Online
  • 20 apr 2018 @ 11:26
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big dataInterview

Wieke Jong is als Content & Campaign Marketing Officer Benelux bij Altares Dun & Bradstreet medeverantwoordelijk voor de transformatie van het bedrijf dat van oudsher vooral bedrijfsrapportages maakte naar bedrijfsdataspecialist.

Dun & Bradstreet Benelux is vanaf december 2016 is overgedragen aan de Altares Group en sindsdien is het bedrijf Altares Benelux gedoopt. Wieke Jong is nog maar 25 lentes jong en toch al medeverantwoordelijk voor de transformatie naar een volledig datagedreven organisatie alsmede de rebranding waarin de nieuwe campagne met de pay-off ‘How to become a master in data’ een sleutelrol vervult.

Je bent al op zeer jonge leeftijd verantwoordelijk in een belangrijke marketingrol bij een internationale dataspeler. Wat goed is, komt snel?
Ik heb Marketing & Communicatie gestudeerd in Breda. In die periode heb ik stage gelopen bij een touroperator in Barcelona. Dat beviel zo goed dat ik na mijn afstuderen besloot om daar te blijven. In eerste instantie ging toen aan de slag in een callcenter. We deden toen in 2015 een leadgeneratieproject voor D & B. In eerste instantie was het nog cold calling, daar was ik geen ster in. Maar daarna verschoof het naar LinkedIn en daar was ik wel sterk in. Het lukte mij toen om veel relevante leads voor D & B te genereren. Vrij snel daarna – dat was in 2016 – werd ik gevraagd om bij D & B in dienst te treden en dat heb ik toen ook meteen gedaan.

Wat is de uitdaging waar Altares Dun & Bradstreet voor staat?
Van oudsher maken wij bedrijfsrapportages. Er zijn nog steeds best veel bedrijven die ons alleen maar daar voor benaderen. We willen af van het beeld dat wij alleen maar bedrijfsrapportages maken, want onze dienstverlening is veel breder. Wij bieden data en inzichtenover alle bedrijven wereldwijd geregistreerd. Maar daar blijft het niet bij. Het probleem van veel bedrijven is nu namelijk dat de verschillende afdelingen niet van elkaar weten waar zij precies mee bezig zijn. De data die wij koppelen komt uit lokale registers tot aan rechtbanken, incassobureaus, handelspartners en sociale gebeurtenissen: Altares Dun & Bradstreet biedt het meest complete en geverifieerde overzicht op het bedrijfsleven. Dat helpt bedrijven om inzicht te krijgen in het complete profiel van hun zakelijke relaties.

Ontwikkelen jullie ook een campagne om dit verouderde beeld te kantelen?
We hebben een brandcampagne gelanceerd waarin we onze pay-off ‘How to become a master in data’ laden.
Verder zijn we een serieuze sponsor geworden van de grootste evenementen binnen het datadomein zoals de Big Data Expo en de Salesforce World Tour. En daarnaast hebben we ook nog eens onze nieuwe website gelanceerd op 11 april

Wat is de doelstelling voor 2018?
We hebben de afgelopen jaren nog veel te veel met hagel geschoten. Daarmee bedoel ik het najagen van leads die geen leads waren. Gelukkig hebben we inmiddels wel goed in kaart wat gekwalificeerde leads zijn. Daarnaast investeren we dus veel in marketing. Met de combinatie van sales en marketing hoop ik dit jaar een groei van 4 procent te realiseren.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken