Tencent passeert Facebook in BrandZ Top-100

Tencent passeert Facebook in BrandZ Top-100
  • Online
  • 29 mei 2018 @ 00:51
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • E-commerceOnderzoekMerken

Niet eerder was China de hardste groeier in de mondiale BrandZ Top 100 van meest waardevolle merken. Bovenin de lijst stijgt het Chinese techbedrijf Tencent van acht naar vijf, waarmee het Facebook passeert.

De top-10 wordt net als vorig jaar aangevoerd door de Amerikaanse merken Google (1), Apple (2), Amazon (3) en Microsoft (4), maar China is bezig aan een grote inhaalslag. En Nederland? Wij spelen een bijrol, maar ING en Heineken doen het wel goed.

Het Chinese Tencent - aanbieder van een ruime diversiteit aan online diensten - staat nu op positie 5 met een waardestijging van maar liefst 65%. En online retailer Alibaba dendert de top-10 binnen met maar liefst 92% waardestijging (van plaats 14 in 2017 naar 9). We tellen dit jaar 14 Chinese merken in de BrandZ Top 100. In 2006 was dat er nog maar één (China Mobile). Ook veel andere regio’s in de wereld doen het goed

Europese merken blijven flink achter

Europa doet het veel minder goed dan China en Amerika. In de top-10 zien we geen enkel Europees merk terug. Nederlandse merken doen het wel relatief goed. ING staat op 3 en Heineken op 4 in de Europese top-25. Heineken is met 9% gestegen in ‘merkwaarde’. Heineken is na het Amerikaanse Budweiser ook het nummer 2 biermerk in de wereld. Shell staat op de 63e plaats in de BrandZ Top 100.

Recordgroei en nieuwkomers

De Top 100 waardevolste merken is als geheel met 21% is gestegen; een recordgroei sinds we dertien jaar geleden met BrandZ begonnen. De 100 merken zijn samen goed voor maar liefst 4.4 triljoen dollar. Nieuwkomers in de lijst zijn de Amerikaanse telecom-gigant Spectrum (op 27), Uber (81) en Instagram (91).

Techmerken domineren de top-10, vooral als ze ook entertainment bieden. Maar liefst 56% van de BrandZ Top 100-merken en 8 merken uit de top-10 zijn techbedrijven. Amazon en Microsoft zijn van plaats gewisseld. De top-10 bestaat verder uit 8 Amerikaanse merken en 2 Chinese. Vooral merken die tech ook combineren met entertainment zijn en blijven succesvol: Facebook, Apple en Netflix (positie 61) zijn daar goede voorbeelden van.

Allianties zijn cruciaal

Wat verder opvalt in deze jaargang van de BrandZ Top 100 is dat veel merken langdurige, strategische samenwerkingsverbanden aangaan. Ze zoeken partners om hun dienstverlening nog verder te kunnen optimaliseren, zowel online als offline. Ook kunnen merken daardoor gemakkelijker een efficiencyslag slaan.

Hugo Schurink, Director Strategic Client Growth van Kantar Millward Brown Nederland: ‘We zien dat merken die oprecht datagedreven zijn en technologieën als AI (artifical intelligence) en AR (augmented reality) combineren met een creatieve marketingaanpak het heel erg goed doen in de BrandZ Top 100. Merken zoals Amazon en Tencent stellen de klant centraal bij alles wat ze doen. Ze kennen hun klant van binnen en buiten, en bieden excellente dienstverlening, content op maat en een ware merkbeleving. Wat dat betreft staat Europa nog in de kinderschoenen, zeker als je kijkt naar China. Merken die data, technologie en creativiteit inzetten voor een weergaloze customer experience zijn de winnaars in deze wereld van constante innovatie en verandering. We moeten hier in Nederland wat mij betreft ook veel meer focus op hebben.’

Download het BrandZ-rapport

Het BrandZ Top 100-rapport - de ranglijst en resultaten naar regio’s en de 14 marktsectoren - zijn online beschikbaar via www.wppbaz.com. De ranglijst van meest waardevolle merken wereldwijd is alweer voor het dertiende jaar samengesteld door merkconsultancy Kantar Millward Brown.

BrandZ is de enige studie die merkwaarde meet op basis van interviews met meer dan drie miljoen consumenten over duizenden wereldwijde consumenten- en business-to-business-merken en die gegevens combineert met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van elk bedrijf (met behulp van data van Bloomberg en Kantar Worldpanel). Zo krijg je goed inzicht in de zakelijke activiteiten van een merk en de waarde van het merk voor de aandeelhouders. Het beeld dat consumenten van een merk hebben, vormt belangrijke input voor het bepalen van de merkwaarde.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken