Sterkste groei zichtbaar voor online supermarktartikelen

Sterkste groei zichtbaar voor online supermarktartikelen
  • Online
  • 11 jun 2018 @ 14:38
  • 5883 x gelezen
  • Link
  • Redactie Online
  • OnderzoekE-commerce

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels . Dat is een groei van 13 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard euro verwacht, wat een groei zou betekenen van 17 procent in vergelijking met 2017.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de 6,25 miljard euro aan online consumentenbestedingen is 3,30 miljard euro besteed aan producten en 2,95 miljard euro aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+16%) dan de online bestedingen aan diensten (+10%) ten opzichte van Q1 2017. In totaal zijn er in de eerste drie maanden van 2018 51,98 miljoen aankopen gedaan (+17%). Hierbij is de groei van aankopen van diensten juist groter (+23%) dan die van producten (15%).

Ook voor de rest van het jaar wordt een verdere groei van het online kanaal voorspeld. Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2018 in totaal met 17 procent naar 26,30 miljard euro. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19 procent).

‘De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet’, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.’

De sterke stijging in online uitgaven die we in 2017 zagen binnen de markt voor Food/Nearfood, zet zich in Q1 2018 door. Met een online aandeel met 4,4 procent is deze markt nog relatief klein, maar hij groeit snel; de 383,20 miljoen euro die consumenten in het eerste kwartaal (Q1) van 2018 online uitgaven aan Food/Nearfood-artikelen, betekent een stijging van 42 procent ten opzichte van Q1 2017. In absolute aantallen is dit segment met 6,71 miljoen aankopen de op een na grootste online markt. Het segment Media & Entertainment blijft hierin nog steeds koploper met 8,46 miljoen online aankopen in Q1. Naast Food/Nearfood-producten stijgen ook de online bestedingen aan Speelgoed (+34 procent) en Health & Beauty (+23 procent) sterk in het eerste kwartaal.

Populariteit mobile shopping trips neemt verder toe
De explosieve groei van online aankopen via smartphone zet zich in Q1 2018 eveneens verder voort. Waar Nederlanders in Q1 2017 nog 4,89 miljoen aankopen deden via hun smartphone, is dit aantal in Q1 2018 opgelopen tot 8,08 miljoen aankopen (+65 procent). 16 procent van alle online aankopen wordt inmiddels mobiel gedaan (Q1 2017: 11 procent). De gemiddelde waarde van een mobiel winkelmandje bedraagt 69 euro.

Ine Polak, Consultant Retail en eCommerce van GfK: ‘De groei van mobiel shoppen lijkt voorlopig nog niet af te zwakken. Mobiele websites en apps worden op allerlei vlakken steeds gebruiksvriendelijker en de consument raakt onder andere daardoor steeds meer vertrouwd met dit fenomeen.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken