Google pakt uit met voice-search in het Nederlands

Google pakt uit met voice-search in het Nederlands
  • Online
  • 26 jul 2018 @ 09:58
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingOnline

Zeg 'hey Google' tegen je smartphone en de zoek- en vindtocht gaat beginnen. Google biedt vanaf vandaag uitgebreide stemhulp in het Nederlands. Intussen zijn spraakdiensten voor onder meer Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Bol.com en KLM beschikbaar.

Vanaf nu kunnen via Google Assistent opdrachten worden gegeven, vragen worden beantwoord en diensten worden afgenomen van merken die zich hebben aangemeld. Google Assistant is daarmee de eerste spraakhulp die volledig in het Nederlands beschikbaar is. Siri (Apple) accepteert ook Nederlandstalige commando's, maar nog niet voor externe partijen. Alexa van Amazon werkt sinds december 2017 in Nederland, louter in het Engels. Vooralsnog is de Nederlandse spraakassistent van Google alleen beschikbaar op smartphones (Android en Apple). Op Androidtelefoons werkt de spraakservice vanaf Android 6 Marshmallow. De Google Assistent kan daarnaast gebruikt worden op elke Iphone, iOS 10.0+. In de Apple appstore word je zoekend naar de Assistant overgeschakeld van de Amerikaanse naar de Nederlandse winkel, waar je vooralsnog de Assistant vindt door te zoeken naar 'Google Allo'. Een test op de redactie wijst uit dat deze app het doet en Nederlandstalig is, anders dan de naam doet vermoeden.  

Gesproken bodschappenlijstje
Dit betekent dat je nu, voorafgegaan door de kreet 'hé Google', bij AH een ingesproken boodschappenlijst kan aanmaken. Ook kunnen recepten worden opgezocht, waarvan de ingrediënten vanzelf op het winkellijstje verschijnen, en tijdens het koken stap voor stap kunnen worden voorgedragen door de smartphone.

Alles binnen Google
Bij KLM is het mogelijk om vluchtinformatie op te vragen. Boeken gaat voorlopig nog via een link en de reguliere website, maar dat moet snel veranderen, zegt de Nederlandse tak van KLM/Air France in Het Parool. 'Wij willen uiteindelijk dat alle handelingen binnen Google Assistant kunnen plaatsvinden', zegt Martine van der Lee, directeur sociale media bij KLM. 'Dus ook het boeken en betalen van de tickets. We zijn al bezig met nieuwe functies, maar willen dat soort functies stapsgewijs introduceren.'
Unilever pioniert als eerste FMCG-bedrijf met de nieuwe service. Lees hier meer.
(PvWK, bronnen: Parool, MarketingTribune, Google, ANP en Fast Company)



Eind 2018 brengt Google ook 'Home' uit, een luidspreker voor in huis die spraakinstructies en quotes uitvoert (foto: Google)
 

Foto boven: Arthur Osipyan / Unsplash

Lees hier de columns op MarketingTribune van Cansu Dengiz over voice gestuurde marketing

Lees hier Google Assistent in Nederland: de 10 meestgestelde vragen beantwoord

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken