Kelly Ratering (Gaspedaal.nl): 'Wij leven van feedback'

Kelly Ratering (Gaspedaal.nl): 'Wij leven van feedback'
  • Online
  • 1 aug 2018 @ 10:42
  • 10093 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AppsMarketing

Het beeld leeft dat apps 'dood' zijn, toch is het Gaspedaal.nl gelukt om met een beperkt marketingbudget in slechts een jaar tijd 300.000 downloads te genereren. Wat is het geheim? Marketing manager Kelly Ratering licht toe.

Gaspedaal.nl is een auto zoekmachine die het occasion aanbod van autowebsites en dealer sites combineert. Vorig jaar zomer heeft de website een app gelanceerd, waarmee het in de eerste maand 70.000 downloads genereerde. Ondanks het 'minimale marketingbudget' staat de teller op het moment van schrijven op 300.000 downloads. Ratering stelt dat dit hoge aantal mede te danken is aan het feit dat Gaspedaal.nl de feedback vanuit reviews goed opvolgt.

Wat heb je zelf met automotive?

Vier jaar geleden werd ik gevraagd als marketing manager bij GasPedaal.nl. Waarom ik er specifiek voor gevraagd werd? Vooral om dat ik geen autokennis had. Het mooie hieraan is dat je voorkomt dat iemand als autoliefhebber zijn eigen voorkeuren gaat plotten op marketing voor de occasion website. Wat ik interessant vind aan de customer journey van een autozoeker is dat het een van de belangrijkste aankopen in iemands leven is. Ik vergelijk deze zoektocht altijd met een huis, baan of zelfs een relatie. De reis gaat met ups and downs. Hierbij heb ik voor een strategie gekozen die inspeelt op het bieden van de juiste hulp in de juiste fase van de customer journey. Of dat nou met een relevante seo-pagina, video of app is.

Het beeld leeft dat apps dood zijn. Ben je het daarmee eens?

Het is waar dat apps over het algemeen aan populariteit hebben verloren. Kijk naar de apps die je momenteel op jouw telefoon hebt en vergelijk dit met vijf jaar geleden. Alleen de apps die echt wat toevoegen laat je staan. Daar zit de meerwaarde. Denk vanuit de gebruiker en niet vanuit het merk. Als je dat doet, weet ik zeker dat apps niet dood zijn.

In juni 2017 hebben wij eindelijk onze app gelanceerd. Eindelijk, omdat gebruikers er al lang om hebben gevraagd. We hebben onderzocht naar welke waarde men op zoek was en veel tijd gestoken in het achterhalen van de behoefte van gebruikers. Zo hebben we een product gelanceerd dat aan de hoge verwachtingen van onze gebruikers voldoet.

We merken dat echt luisteren naar gebruikers heel belangrijk is. In gebruikersonderzoek is het makkelijk om te horen wat je wenst te horen. De kunst is om heel goed te luisteren, zodat je het werkelijke probleem van je gebruiker kunt achterhalen.

Gezien de cijfers doet Gaspedaal.nl het bovengemiddeld goed. Hoe komt dat?

De marketingstrategie van de lancering is daar key in geweest. Een jaar later en minimaal budget verder, hebben we 300.000 downloads en een zeer hoge ranking en reviews gegenereerd. We hebben dit zeer grondig doch pragmatisch aangepakt door alle ASO (app store optimalisatie) facetten in kaart te brengen. Hierbij hebben we een duidelijk onderscheid gemaakt tussen instore en offsite factoren.

We zijn op zoek gegaan naar onze meest loyale fanbase en hebben nieuwe gebruikers van onze website bewust links laten liggen. Die fanbase hebben we zelfs ingezet voor het verbeteren van onze app, bijvoorbeeld via een bug-hunts. Hierbij kregen gebruikers de kans op de app te testen. Vond je de meeste bugs, dan won je een middag racen.

Minimaal marketingbudget en toch zo'n bereik. Wat is het geheim?

Het geheim is dat je echt waarde dient te leveren voor je gebruiker. We hoefden onze app niet te verkopen; omdat we inspeelden op een behoefte was het voldoende om onze gebruikers op de hoogte te stellen van de app. Waardecreatie staat centraal in alles wat we bij Gaspedaal.nl doen. Hierbij kijken we altijd naar het effect op autozoekers én de dealers. Als we ergens twijfels over hebben, testen we het klein om zodoende cijfers te creëren die de aanname valideren. Data is essentieel om in die situaties keuzes te maken om alle gebruikers optimaal te bedienen.

Gaspedaal.nl pakt feedback uit reviews goed op. Wat is de strategie daarachter?

Wij leven van feedback, het maakt ons product beter. Als je werkelijk luistert naar wat gebruikers zeggen, kan dat mooie producten zoals onze app opleveren. Praktisch gezien betekent het dat we proberen uit te leggen waar we doen wat we doen. Of waarom we soms iets niet doen.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken