Verzendkosten belangrijkste reden online aankoop te staken

Verzendkosten belangrijkste reden online aankoop te staken
  • Online
  • 15 aug 2018 @ 11:39
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

In online shops verlaten consumenten regelmatig hun winkelwagen zonder tot aankoop over te gaan. Slechts 22% van de consumenten laat nooit een online winkelwagen vol kleding staan. Dit blijkt uit onderzoek van SAP.

De belangrijkste reden? De verzendkosten vallen toch hoger uit dan verwacht. Wanneer deze te hoog zijn, besluit 55% van de Nederlanders niet tot een aankoop over te gaan.

Nederlanders shoppen online het liefst voor kleding (80%), gevolgd door vliegtickets, hotels, tours (68%) en tickets voor concerten (53%). Meubels scoort maar 33%.

Geen enkele respondent doet nooit online aankopen.

Niet bij alle producten is de drop-out rate even hoog. Vooral de aankoop van meubelen (40%) en kledingitems (45%) wordt regelmatig afgebroken, maar bij entertainment verlaat maar 29% regelmatig de winkelwagen.

Naast te hoge verzendkosten, kan een prijsvergelijking met een andere site het aankoopproces ook onderbreken. 32% van de respondenten shopt een item alleen om de prijs te vergelijken met een andere site. Als het item bij een tweede website goedkoper blijkt, dan laten ze de aankoop achter.

Een andere reden om een item niet te kopen, is omdat het uitverkocht is bij afrekenen. 38% verlaat dan de winkelwagen en koopt het item later ook niet meer.

Slechts 11% laat items in een winkelwagen staan omdat ze vergeten zijn dat ze de wagen gevuld hebben.

Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Customer Experience: ‘Het is natuurlijk zonde als een consument zo ver is dat hij een item in de winkelwagen stopt en vervolgens niet tot een aankoop overgaat. Het is belangrijk om elk moment op de wensen van de klant in te spelen om dit te voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door persoonlijke kortingen te geven of passende producten aan te bieden. Wanneer je een persoonlijke relatie opbouwt met een klant, is deze vaak loyaal aan je bedrijf. Ze hoeven dan geen vergelijking met de concurrent te maken of te schrikken van onverwacht hoge verzendkosten. Investeer in relaties met de klant en elimineer zo winkelwagens die nooit worden afgerekend.’

Headerfoto: Hanson Lu via Unsplash

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken