DDMA scherpt Code Telemarketing aan

DDMA scherpt Code Telemarketing aan
  • Online
  • 1 nov 2018 @ 11:19
  • 12220 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Communicatie

DDMA, branchevereniging voor data en marketing, kondigt een nieuw initiatief aan waarbij het de Code Telemarketing gaat aanscherpen voor betere zelfregulering. Het streven is de herziene code onder te brengen bij de Stichting Reclame Code, zoals nu ook het geval is.

DDMA wil een positieve bijdrage leveren aan de vermindering van consumentenirritatie door telemarketing in een veranderende markt. De branchevereniging stelt een werkgroep samen met vertegenwoordigers van de Klantenservice Federatie en uit verschillende sectoren waaronder uitgeverijen, goede doelen en contactcenters. Doel is om binnen zes maanden tijd de nieuwe Code Telemarketing tot stand te brengen.

Als initiatiefnemer gaat DDMA de werkgroep voor het herzien van de code coördineren. De werkgroep komt wekelijks samen zodat het een hoog tempo kan garanderen. Daarbij wordt de diverse sectoren om input gevraagd zodat de code breed gedragen wordt. Het streven is de herziene code onder te brengen bij de Stichting Reclame Code, zoals nu ook het geval is.

DDMA voorziet dat de code in ieder geval aandacht kan gebruiken op de punten:

• Transparantie: er moet meer duidelijkheid komen over de identiteit van de beller

• Het bandje (de IVR) waarin consumenten hun rechten en mogelijkheden uitgelegd krijgen kan korter en duidelijker

• Meer duidelijkheid bij de consument over het Recht van verzet vs het Bel-me-niet Register

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst ‘Telemarketing opt-in’ op 30 oktober kondigde DDMA de voorgenomen herziening van de Code Telemarketing aan in aanwezigheid van ruim 100 professionals uit de sector. 76 van de aanwezigen hebben een aantal stellingen beantwoord. De belangrijkste uitkomsten daarvan zijn:

• 80% gelooft dat betere zelfregulering leidt tot minder consumentenklachten

• 30% verwacht dat de introductie van prefix en beperkingen van de klanttermijn het einde van telemarketing betekenen

• 55% verwacht dat de wijzigingen hun business negatief zal beïnvloeden

 

 

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken