VodafoneZiggo vestigt aandacht op digitaal onderwijs

VodafoneZiggo vestigt aandacht op digitaal onderwijs
  • Online
  • 19 nov 2018 @ 10:43
  • 11203 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InnovatieKennissessie

Het Museum van de Beroepenrevolutie, afgelopen weekend geopend in Nemo Amsterdam, moest het belang van digitale vaardigheden onder schoolkinderen benadrukken. Het initiatief is onderdeel van de Online Masters-campagne van VodafoneZiggo.

In het Science Museum NEMO stond een expositie die de bezoeker meenam naar 2030. Met een 'tijdmachine' werd de bezoeker naar de toekomst getransporteerd en eenmaal in 2030 gaf een echte futurist een rondleiding langs beroepen die inmiddels fundamenteel anders zijn geworden.

Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) verandert één op de drie beroepen ingrijpend de komende jaren. Uit onderzoek van Kennisnet blijkt dat weinig scholen aandacht besteden aan het aanleren van digitale vaardigheden. Zo zal het werk van een verpleegster er heel anders uitzien anno 2030. Niet omdat mensen geen zorg meer nodig hebben, maar omdat artsen en verpleegkundigen steeds meer online contact hebben met hun patiënten. Ook zullen drones en robots het werk van 'de boer' overnemen, hij wordt een techneut die op afstand zijn boerderij zal organiseren.

Kloof

Dit is meteen de reden waarom VodafoneZiggo de aandacht wil vestigen op digitaal onderwijs. Pas in 2021 wordt digitaal onderwijs onderdeel van het lesprogramma van basisscholen en middelbare scholen. Veel te laat, vindt Marlies Dekker. 'Als directielid van VodafoneZiggo zie ik dagelijks wat voor impact digitalisering heeft op de arbeidsmarkt. Het huidige onderwijs biedt daarbij onvoldoende ondersteuning. Daardoor ontstaat er een kloof tussen wat kinderen leren en wat toekomstige werkgevers van hen verwachten. Kinderen moeten nu digitaal vaardiger worden, anders zitten wij allemaal straks met een groot probleem.'

VodafoneZiggo ontwikkelde in samenwerking met Mediawijzer.net en ECP/veiliginternetten.nl in 2017 het online lesprogramma Online Masters. Het programma is gratis beschikbaar voor scholen en ouders om zelf aan de slag te gaan met digitaal onderwijs.

Tijdens de week van de mediawijsheid, 16-23 november, staan 400 medewerkers van VodafoneZiggo voor de klas om les te geven uit het programma. Het gratis lesprogramma is te volgen via online-masters.nl.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken