Nederlandse merken gelden als meest innovatief in Europa

Nederlandse merken gelden als meest innovatief in Europa
  • Online
  • 6 dec 2018 @ 23:38
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenOnderzoekInnovatieE-commerceZakelijk

Disruptieve techbedrijven en iconische merken staan zij aan zij in de eerste versie van de BrandZ Top-30 van meest waardevolle Nederlandse merken. Goed nieuws: Nederland staat wereldwijd te boek als een innovatief land.

Nederland houdt haar lange traditie als een van ‘s werelds belangrijkste handelsnaties in ere. Nederlandse merken zijn een klasse apart, als je ze vergelijkt met de rest van Europa. De dertig meest waardevolle Nederlandse merken zijn samen goed voor een totale merkwaarde van $93 miljard, zo blijkt uit het BrandZ-rapport dat donderdag door WPP en Kantar wordt gelanceerd.

De Nederlandse Top-30 van meest waardevolle merken vertegenwoordigt daarmee een hogere merkwaarde dan die van grotere economieën, zoals Spanje, Italië, Australië en Indonesië. Kijk je naar de totale BBP, dan is de Nederlandse Top 30 bovendien verhoudingsgewijs groter dan de Top-30 van  Engeland, Duitsland of Frankrijk.

Consumenten beoordelen Nederlandse merken als zeer innovatief. Daarmee evenaren we Duitsland en laten we de meeste andere Europese landen achter ons. Home-grown tech brands, zoals Thuisbezorgd.nl (nr. 12, $1.05 miljard) en Booking.com (nr. 3, $11.87 miljard) veranderen de manier waarop Europese consumenten eten en reizen. De Nederlandse innovatiedrang maakt ook dat (relatieve) nieuwkomers op de markt, zoals file-transferring website WeTransfer en Additive Industries, een leider in 3D printing, kunnen excelleren in hun branches.

Sterkste Nederlandse merken: mix van oud en nieuw

Olie- en gasbedrijf Royal Dutch Shell voert de eerste Nederlandse BrandZ Top 30 aan, met een merkwaarde van $20.66 miljard. Biermerk Heineken staat op de tweede plaats met een waarde van $11.88 miljard, op de voet gevolgd door travel e-commerce bedrijf Booking.com ($11.87 miljard).

BrandZ stelt al 12 jaar lang vast welke merken wereldwijd het meest waardevol zijn. Door van duizenden merken de consumentenervaring te achterhalen en die resultaten te combineren met een financiële en zakelijke analyse, meten we de waarde van een merk. Met deze BrandZ Top 30 verschijnt voor het eerst ook een ranglijst van enkel de Nederlandse merken.

Nederland profiteert van het feit dat ze een unieke mix aan merken in huis heeft - sommige zijn iconisch, hebben een hele geschiedenis, andere zijn net begonnen en in korte tijd enorm gegroeid. De succesvolle opmars van nieuwe merken als Thuisbezorgd.nl en Booking.com in de Top 30 laat goed zien hoe ondernemend Nederland is. Tegelijkertijd zien we in de Top 30 Nederlandse merken een geliefd biermerk als Brand (nr. 29, $120 miljoen) terug, meteen het oudste merk in alle BrandZ ranglijsten wereldwijd.

Bram van Schaik, CEO van Kantar Insights Nederland: 'Wij hebben als Nederland het geluk dat we aan de ene kant veel iconische merken hebben, onze heritage brands, en aan de andere kant een ondernemersklimaat, waarin tal van nieuwe disruptieve merken kunnen ontstaan en floreren. Van de havens van Rotterdam tot de landingsbanen van Schiphol: ‘Dutch excellence’ wordt wereldwijd geëxporteerd en door consumenten omarmd. Zo speelt Nederland een buitenproportioneel grote rol in de wereldeconomie. We doen het dan ook altijd goed vergeleken met andere regio’s in de wereld. Ook de toekomst zien we met vertrouwen tegemoet. Dat is niet verwonderlijk, innovatie ligt ten grondslag aan alles wat Nederlandse merken ondernemen.'

Tech domineert Nederlandse merklijst

Van de twaalf branches die in de ranking terugkomen, domineren tech en online diensten de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken. Samen zijn ze goed voor $23 miljard - een kwart van de totale waarde van de ranglijst. De bankensector volgt met een aandeel van 20%. De bierbranche levert de meeste merken; we zien maar liefst zes biermerken terug in de Nederlandse Top 30, waaronder Heineken (nr. 2, $11.88 miljard) en Brand (nr. 29, $120 miljoen), een merk dat al meer dan 600 jaar bestaat!

Nederlandse merken blinken uit in innovativiteit

Gevestigde, iconische merken zoals Philips (nr. 5, $10.71 miljard), Shell en Heinekenkijken altijd vooruit en omarmen innovatie; op het moment storten ze zich op respectievelijk innovatieve health technologie, vloeibaar aardgas en de opkomende Chinese markt. Nederlandse banken als ING (nr. 4, $10.73 miljard) en ABN AMRO (nr. 8, $3.39 miljard) zijn aan het pionieren op het gebied van mobiel bankieren en betalen. Daar is de Nederlandse markt perfect voor met haar tech-savy Nederlandse consumenten. Nederlanders pinnen het vaakst van alle Europeanen.

Een paar andere trends uit de BrandZ Top 30 meest waardevolle Nederlandse merken

  • Een actieve en bewuste levensstijl – In antwoord op de oproep vanuit de overheid voor een meer vegetarisch eetpatroon, zijn retailers als Albert Heijn (nr.14, $916 miljoen)gaan investeren in meer vegetarische take-away opties. Het Nederlandse chocolademerk Tony’s Chocolonely belooft ‘100 procent slaafvrije’ chocolade door direct met lokale coöperaties van cacaoboeren te onderhandelen.
  • Koning in contantloos betalen – Nederland is een van de meest cash-free landen in Europa. In slechts 45% van de gevallen rekent de Nederlandse consument nog contant af. Nederlandse bankmerken lopen voorop in Europa als het gaat om mobiele betaaltechnologieën. Zo is ABN AMRO erg succesvol met de Tikkie-app, en investeertING flink in de Payconiq- en Payvision-platforms.
  • Een duurzame en veilige samenleving – Nederland heeft wereldwijd een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid, een betrokken overheid en seksegelijkheid. Merken hebben de ruimte om te vertellen hoe ze willen bijdragen aan een hoger doel, aan een betere samenleving met meer vrijheid en gelijkheid voor iedereen. In de bankensector beginnen merken als SNS (nr. 25, $199 miljoen), ABN AMRO en Rabobank (nr. 7, $4.10 miljard) steeds meer te werken met duurzame financiële richtlijnen. Daarnaast zijn Triodos en ASN (nr. 30, $106 miljoen) wereldleiders in duurzaam investeren.

Het rapport en de ranglijst met de BrandZ Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken zijn hier online beschikbaar, net als het wereldwijde rapport. De rapporten, metranglijsten, grafieken, artikelen en meer zijn ook terug te vinden in de gratis BrandZ-app.

Wat is BrandZ precies?

Met BrandZ stellen WPP en Kantar al 12 jaar lang vast welke merken op wereldwijde schaal het meest waardevol zijn. Dit jaar verschijnt voor het eerst ook een ranglijst met enkel Nederlandse merken.

Deze BrandZ Top-30 meest waardevolle Nederlandse merken kwam op eenzelfde wijze tot stand als de jaarlijkse BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands. De ranglijst van BrandZ wordt vastgesteld op basis van interviews met consumenten en combineert die gegevens met een uitgebreide analyse van de financiële en zakelijke prestaties van de merken (Bloomberg). We ondervroegen 3.6 miljoen consumenten wereldwijd, over meer dan 122.000 verschillende merken in meer dan 50 markten – in Nederland interviewden we 24.000 Nederlandse consumenten over 450 merken in 32 categorieën.

Naast het rangschikken van de meest succesvolle Nederlandse merken, analyseert de BrandZ-studie de sterke punten van deze merken en geeft inzicht in de belangrijkste factoren die verdere groei van de merken stimuleren. Het succes van een merk is immers een combinatie van veel factoren: zakelijke prestaties, productlevering, positionering en leiderschap. Het BrandZ-onderzoek keert jaarlijks terug en kan zo ook de veranderingen en ontwikkelingen van Nederlands’ meest waardevolle merken in kaart brengen.

Er zijn ook BrandZ-merkranglijsten en rapporten beschikbaar van o.a. China, India, Indonesië, Latijns-Amerika, Brazilië, Spanje, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Australië, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika en Italië.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken