[onderzoek] WeTransfer bewijst print als inspiratiebron

[onderzoek] WeTransfer bewijst print als inspiratiebron
  • Online
  • 18 dec 2018 @ 09:28
  • 12121 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptenMarketingOnderzoek

De ene stuurt een kerstkaart, de ander een onderzoek en een eigen glossy. Dat kan leiden tot interessant nieuws, zo blijkt uit het pakket dat de redactie ontving van WeTransfer. Deze van oorsprong Nederlandse techdienst ondervroeg ruim 10.000 creatieven in 143 landen om te ontdekken dat magazines en boeken hun grootste inspiratiebron zijn. En vrienden.

'What inspires your best ideas' luidde de belangrijkste vraag in het onderzoek. 45% noemt magazines en boeken als nummer een, ex aequo gevolgd door 'praten met vrienden'. Op aardige afstand (38%) volgt 'reizen', muziek (35%), natuur (34%) en films (33%). Opmerkelijk is dat voor deze toch deels digitaal gedreven creatieve klasse de inspiratiebron 'creative blogs/websites' pas een zevende plek innemen (29%). Hoezo irrelevante dode-bomen-media? Blijkbaar hebben printmedia (en vrienden) hun creatieve bestaansrecht bewezen of maken een comeback. Lees ook: De marketingkracht van papier. En neem natuurlijk nu een extra voordelig abonnement op uw meest inspirerende vakblad, dat overigens ook online zeer actief is. 'Creative blogs and social media, especially Twitter and Fcebook, scored less well, suggesting we need to build better online spaces for idea generation', concludeert WeTransfer. IRL en print zijn vooralsnog grotere inspiratiebronnen.

Voorwaarden creativiteit
Uit het WeTransfer Ideas Report 2018 komt voorts naar boven waarbinnen de wereldwijde creatief het meest gedijt. 65% noemt een rustige, stille werkplek als nummer 1. Op ruime afstand volgt 'een nette ruimte' (32%) en koffie (32%). Ook is er significante vraag naar zonneschijn (30%). Grappig genoeg wenst 16% juist een rommelige, chaotische werkruimte. 40% van de respondenten (n= 10.128) meldt de ontwikkelde concepten het liefst met pen op papier te zetten, 24% onthoudt ze en 19% slaat ze op in de laptop of PC. Slechts 17% zet de smartphone hiervoor in. Ze worden gepresenteerd na nog eens goed overdacht te zijn (46%), wanneer het een echt project gaat betreffen (28%) of gewoon zo snel mogelijk (22%). 5% van de respondenten presenteert ze nooit, want zulke concepten zijn 'just for me' bedacht.

WePresent
De toegezonden glossy blijkt het jaarverslag van het content platform van WeTransfer te zijn, waarin de beste verhalen worden gedeeld over de 'weird and wonderful ways creative minds work', vertelt Soren Nielsen namens WeTransfer. Op aanvraag zijn nog een aantal edities van deze fraaie uitgave verkrijgbaar.
(PvWK)

Lees hier meer over het WeTransfer Ideas Report 2018

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken