72% kunstkopers gebruikt Instagram als inspiratie

72% kunstkopers gebruikt Instagram als inspiratie
  • Online
  • 9 jan 2019 @ 09:30
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • E-commerce

Kunstverzamelaars slaan steeds vaker hun slag online en gebruiken social media daarbij als inspiratieplatform. Meer dan 4 op de 10 kunstkopers kocht het afgelopen jaar één of meerdere objecten online. Dit is een groei van 13% ten opzichte van 2014.

De omzetcijfers bevestigen de populariteit van de online kunstmarkt; wereldwijd steeg deze namelijk in één jaar met 12% en kwam daarmee op een totaal van 3,7 miljard euro. Het gaat hierbij niet alleen om kunst, maar ook om juwelen, sieraden, wijn, antiek en andere verzamelobjecten. Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Hiscox, gespecialiseerd in het verzekeren van personen, gezinnen, zelfstandige ondernemers (met name in de zakelijke dienstverlening) en hun kostbare bezittingen.

Wijnen

Naar verwachting blijft de groei van de online kunstmarkt toenemen. Zo geeft 9 op de 10 online kunstkopers aan hetzelfde aantal of meer online aankopen te doen de komende 12 maanden. ‘De groeiende groep online kopers bestaat niet alleen uit verzamelaars van waardevolle, klassieke schilderijen. Er is een grote groep die in Nederland bijvoorbeeld goede wijnen, modeltreinen, postzegels of design verzamelt. Dan zijn de individuele objecten misschien niet altijd heel kostbaar, maar de gehele verzameling kan van grote waarde zijn. Zowel financieel als emotioneel’, aldus Jan Willem van Es, marketing manager bij Hiscox.

Ook de kunstkopers met een jaarlijks budget van minimaal 85.000 euro zoeken steeds vaker online inspiratie voor nieuwe aankopen. Ruim een derde bezoekt kunst- en collectiewebsites meerdere keren per week. Kunstgalerieën verklaren dat afgelopen jaar 29% van hun verkoop online plaatsvond: een stijging van 21% ten opzichte van 2016.

Instagram

Van de respondenten geeft 72% aan dat zij Instagram gebruiken om nieuw werk te ontdekken. ‘Steeds meer verzamelaars bekennen dat social media hen beïnvloedt in het aankoopproces. Dit maakt Instagram een invloedrijk kanaal voor makers en verkopers om in contact te komen met hun doelgroep en hun objecten te verkopen’, stelt van Es. Kunstgalerieën spelen hier dan ook op in: 9 op de 10 maakt actief gebruik van social media. Ook hier spant Instagram de kroon met 62%.

Weinig vertrouwen

Meer dan de helft (59%) van de online kunstplatforms stelt dat het winnen van vertrouwen van de consument de grootste uitdaging is. De reden hiervan is onduidelijkheid over de totstandkoming van de verkoopprijzen. ‘Wil je online succesvol verkopen, dan is transparantie over de prijs een belangrijke factor. Dit telt namelijk zwaar mee (89%) in de beslissing om online kunst te kopen’, aldus van Es. Een andere belangrijke factor is de staat en kwaliteit van het object. Van de respondenten die geen kunst online hebben gekocht, gaf driekwart aan dat dit was omdat ze niet de mogelijkheid hebben het kunstwerk fysiek te inspecteren. Hoewel dit een algemeen nadeel is van online verkoop, wordt deze drempel de afgelopen jaren wel steeds minder. Zo was het percentage 80% in 2017 en 86% in 2016.

Over het onderzoek

Verzekeraar Hiscox deed wereldwijd onderzoek onder ruim 800 kunstkopers en 130 kunstgaleries en onderzocht de actuele trends en ontwikkelingen in de kunsthandel over 2017 en 2018. Meer informatie is te vinden in het Hiscox Online Art Trade Report 2018. Deze kun je hier downloaden: http://bit.ly/hiscoxreport2018.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken