IBG zet vol in op e-bike klant

IBG zet vol in op e-bike klant
  • Online
  • 21 mrt 2019 @ 11:15
  • 13071 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Klantenservice

International Bike Groep (IBG), moederbedrijf van fietsenwinkel.nl (Benelux) en hellorider (Scandinavië) kantelt zijn strategie als grootste (online) fietsenverkoper van Nederland. De komende jaren staat de ontwikkeling van klantgerichte services centraal.

Dit meldt IBG ceo Davy Louwers bij de presentatie van de herijkte strategie van de onderneming. ‘De verworven schaalgrootte en leidende marktpositie stellen het bedrijf nu in staat om de strategie, de inrichting van de organisatie en merkpositionering structureel te kantelen om in te spelen op de snel veranderende behoeftes van de klant. We zetten volop in op de e-bike klant met de bijbehorende service die berijders de komende jaren verwachten. Met name de snelgroeiende groep e-bike forensen verlangt naast een goede en snelle fiets een compleet serviceaanbod waarmee zijn mobiliteit 24/7 is gegarandeerd.’

Transformatie

In 2018 verkocht fietsenwinkel.nl in Nederland bijna drie keer zoveel e-bikes als in 2016, inmiddels is meer dan twee op de drie fietsen die IBG verkoopt een e-bike. Het bedrijf met in Nederland alleen al ruim 500 medewerkers, is zowel aan de voorkant (online platform, 42 winkels, customer contact center) als aan de achterkant (aflevering, reparatie en onderhoud) gestart met een naar eigen zeggen ingrijpende transformatie die eind 2019 zijn volledige beslag krijgt. Ze moet de onderneming klaarstomen om te kunnen voorzien in de alsmaar stijgende servicebehoefte van klanten die gepaard gaat met toenemende gebruik van e-bikes voor woon- werk verkeer of om dagelijks naar school te fietsen.

BOVAG

Afgelopen jaar werden er volgens de meest recente BOVAG-cijfers voor het eerst in Nederland meer e-bikes verkocht dan stadsfietsen, in totaal zo’n 400.000 stuks. Dit jaar en volgend jaar zullen de verkopen van e-bikes wederom door het plafond gaan, zo stelt Louwers. ‘Dat vraagt om nieuwe productontwikkeling, nieuwe partnerships en een nieuwe onderliggende serviceorganisatie. Vandaar een miljoeneninvestering in een nieuw webplatform, winkeluitbreiding en rebranding. IBG heeft met de herpositionering en nieuwe inrichting van de organisatie ook gekozen voor een integrale ‘rebranding’ van de winkelmerken fietsenwinkel.nl in de Benelux en hellorider in Scandinavië.’

IBG zal haar winkelnetwerk uitbreiden van 42 naar 50 winkels in de Benelux en Scandinavië. Een geheel nieuwe serviceorganisatie is op dit moment in aanbouw en zal eind 2019 een feit zijn. ‘Uiteindelijk zal het direct oplossen van een probleem zonder extra kosten voor ons de norm zijn,’ zo voorziet Louwers.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken