Nederlanders spenderen 880 miljoen in buitenlandse webshop
- Online
- 3 apr 2019 @ 10:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - E-commerce
- 3 apr 2019 @ 10:09
- Sjaak Hoogkamer
In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij € 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.
De 5 miljoen cross-border shoppende Nederlanders vorig jaar betekent een groei van 32% ten opzichte van 2017 (3,8 miljoen). Vooral binnen de productcategorieën Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, IT en Speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.
Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van € 765 miljoen naar € 880 miljoen (+15%). Als we dit bedrag vergelijken met de totale online bestedingen in 2018 (€ 23,7 miljard), dan verloopt 3,7% via een anderstalige website.
‘Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen,’ vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. ‘In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.’
Infographic_cross-border_bestedingen_2018.pdf
China populair voor producten
Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31% naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17% en voor Groot-Brittannië 15% is. Als we alleen kijken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47% nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18% van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14% naar onze oosterburen. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2% van de cross-border uitgaven aan die diensten via naar Chinese webshops gaat.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing