Buienalarm gaat strijd aan met Buienradar en schakelt Peter R. de Vries in

Buienalarm gaat strijd aan met Buienradar en schakelt Peter R. de Vries in
  • Online
  • 11 jun 2019 @ 15:04
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • AppsRadio

Misdaadjournalist Peter R. de Vries is deze zomer actief als weerman voor Buienalarm. Via spotjes op Radio 538 en SkyRadio wijst de meningenmachine de luisteraar op regenbuien en windhozen. We vroegen De Vries om een reactie.

Het idee komt van reclamebureau Mr. Brand uit Beemster, dat ook werkt voor merken als Nissan, Pathé en Leen Bakker. De korte spotjes van zo'n 5 seconden (zie onder) zijn in de maanden juni, juli en augustus te horen op de radiostations van Talpa: Radio 538, SkyRadio, Radio10, Veronica, Sublime, Classic FM, Slam en 100% NL.

Menno Bom (directeur Buienalarm), Peter R. de Vries en John Robin Smith (directeur Mr. Brand).

Met de slogan 'U bent gewaarschuwd' hoopt Buienalarm zich te profileren als meest nauwkeurige weer-app van Nederland. Buienalarm levert volgens De Vries, man van de feiten, altijd 'keihard bewijs' voor regen. De app, niet te verwarren met die van Buienradar, waarschuwt de gebruiker via notificaties voor buien en toont een grafiek waarin men actuele neerslagverwachting voor de komende twee uur kan zien.

Achterstand

Franklin van Velthuizen ontwikkelde de Buienalarm-app in 2014. Inmiddels zit de app op ruim 3 miljoen gebruikers. Toch heeft Buienalarm nog een achterstand op concurrent Buienradar goed te maken. Volgens onderzoek van GfK staat Buienalarm met een bereik van 22,1% op de 48ste plaats in de top 50 van meest gebruikte apps in Nederland. Buienradar staat met een bereik van 43,8% op nummer 21.

De inzet van Peter R. de Vries moet de komende maanden de naamsbekendheid van Buienalarm vergroten. Menno Bom, directeur van Infoplaza (waar Buienalarm onder valt), laat weten: 'Waar een weerman als Piet Paulusma gezellige verhalen rondom zijn weersvoorspelling vertelt, kondigt de misdaadverslaggever de weersverwachting aan met korte oneliners en harde feiten. Peter is een persoonlijkheid die deelneemt aan maatschappelijke discussies, waarbij hij het altijd beter weet. De meest voorkomende Nederlandse discussie gaat over het weer; vanzelfsprekend kent Peter ook hier zijn feiten en windt hij er geen doekjes om.'

Agressieve aanpak

Toch roept betweter De Vries bij veel Nederlanders ook negatieve associaties op. Daar is John Robin Smith, directeur van Mr. Brand, zich van bewust, maar hij maakt graag de keuze voor de agressieve aanpak. 'Anders waren we als gezegd wel voor Piet Paulusma gegaan. Onze naam moet bekender worden, dus kiezen we voor een bekende en tevens nasale stem die bij de luisteraar direct een belletje doet rinkelen. Peter zit er -net als wij- nooit naast, dus wat ons betreft is het de juiste match. En we zien er ook gewoon de humor van in.'

Geharnast

Er bestaan nogal wat oordelen rondom de persoon Peter R. de Vries, vindt hijzelf. 'Ik loop al een tijdje mee in dit vak. Mijn ervaring is dat in Nederland iedereen een oordeel over mij heeft, waarvan sommigen ook vooroordelen. Men lijkt soms wel geharnast. De reacties op deze campagne had ik vooraf wel kunnen uitstippelen: mensen die mij een warm hart toedragen, vinden het leuk. Mensen die mij niet leuk vinden, vinden de campagne niet leuk, al denk ik daar zelf anders over, haha! Tja, ik vaar mijn eigen koers, waai niet met alle winden mee en heb altijd een weerwoord’, zegt De Vries met een knipoog.

De Vries wordt als BN'er wel vaker gevraagd om met een merk samen te werken. Waarom heeft hij nu specifiek tegen Buienalarm 'ja' gezegd? 'Omdat ik zelf ook gebruik maak van de app. Ik fiets graag, en dan vind ik het fijn om voordat ik naar buiten ga even Buienalarm te raadplegen. Het is een sympathiek product en er zit verder geen afbreukrisico of iets dergelijks aan vast.' En concurrent Buienradar dan? 'In alle eerlijkheid: die app heb ik ook een behoorlijke tijd gebruikt. Maar dat zal ik nu niet meer doen natuurlijk.' Op de vraag wat deze samenwerking het merk volgens De Vries precies moet gaan opleveren: 'Ik ken niet exact alle doelstellingen. Maar ik kan ieder geval zien dat het breed opgepakt wordt in de media. Volgens mij heeft de directie van Buienalarm de wind nu vol in de zeilen.'



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken