Studie GS1 Duitsland: consument accepteert extra bezorgkosten
- Online
- 19 jun 2019 @ 09:59
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 19 jun 2019 @ 09:59
- Sjaak Hoogkamer
Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, dan zijn consumenten best bereid om hiervoor extra te betalen. De studie ‘het SMile-concept’ van GS1 Duitsland toont aan dat er voor de consument vooral meer flexibele leveringsmogelijkheden nodig zijn.
De bereidheid om echte samenwerking aan te gaan tussen pakketdiensten kan daarin helpen. Voor middernacht bestellen en de volgende dag bezorgen is de standaard geworden. Innovatieve bedrijven zoals Amazon, bol.com en Wehkamp zijn zelfs bezig met dezelfde dag leveren. Een retailer die je pakket binnen enkele uren of zelfs een half uur kan bezorgen is echter de toekomst.
Flexibelere bezorgopties
Uit het onderzoek ‘het SMile-concept’ over slimme logistiek in de laatste mijl dat door GS1 Duitsland is uitgevoerd, komt onder meer naar voren dat hoe groter een huishouden is, hoe meer pakketjes er bezorgd worden. De ondervraagde huishoudens kregen gemiddeld minstens één pakketje per week, die ze in de toekomst liever ontvangen binnen vooraf opgegeven tijdvensters.
Consument wil bij flexibele pakketbezorging best iets meer betalen
Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en afhaalpunten groeien in populariteit. Toch moeten de plaats en het tijdstip van levering echter ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten. De moderne consument – in ieder geval in Duitsland – is best bereid om wat meer te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties.
Het onderzoek van pakketbezorging van de laatste kilometer werd uitgevoerd door GS1 Duitsland samen met Goodstag, Hasso Plattner Institute, Pickshare en Universiteit Leipzig. ‘De infrastructuur in de pakketmarkt met een beperkt aantal aanbieders heeft zijn grenzen allang bereikt. Alleen al de hoeveelheid van pakketten biedt de individuele dienstverlener de nodige uitdagingen,’ zegt Bjorn Paul, CEO van Pickshare. De bereidheid om echte samenwerkingen aan te gaan zou een manier zijn om een doorbraak te realiseren. Samenwerkingen in de laatste mijl verminderen ontwikkelingskosten voor elk individueel bedrijf, zorgt voor beter gebruik van het bestaande infrastructuur en verhoogt de drop-factor per stop.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing