Studie GS1 Duitsland: consument accepteert extra bezorgkosten

Studie GS1 Duitsland: consument accepteert extra bezorgkosten
  • Online
  • 19 jun 2019 @ 09:59
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Als de bezorging van pakketjes gepaard gaat met meer flexibele levertijden, dan zijn consumenten best bereid om hiervoor extra te betalen. De studie ‘het SMile-concept’ van GS1 Duitsland toont aan dat er voor de consument vooral meer flexibele leveringsmogelijkheden nodig zijn.

De bereidheid om echte samenwerking aan te gaan tussen pakketdiensten kan daarin helpen. Voor middernacht bestellen en de volgende dag bezorgen is de standaard geworden. Innovatieve bedrijven zoals Amazon, bol.com en Wehkamp zijn zelfs bezig met dezelfde dag leveren. Een retailer die je pakket binnen enkele uren of zelfs een half uur kan bezorgen is echter de toekomst.

Flexibelere bezorgopties

Uit het onderzoek ‘het SMile-concept’ over slimme logistiek in de laatste mijl dat door GS1 Duitsland is uitgevoerd, komt onder meer naar voren dat hoe groter een huishouden is, hoe meer pakketjes er bezorgd worden. De ondervraagde huishoudens kregen gemiddeld minstens één pakketje per week, die ze in de toekomst liever ontvangen binnen vooraf opgegeven tijdvensters.

Consument wil bij flexibele pakketbezorging best iets meer betalen

Bezorging aan de deur is nog steeds de meest gewilde bezorgmethode, maar bezorging bij pakketkluizen en afhaalpunten groeien in populariteit. Toch moeten de plaats en het tijdstip van levering echter ook op korte termijn aanpasbaar zijn, zo vinden de respondenten. De moderne consument – in ieder geval in Duitsland – is best bereid om wat meer te betalen in ruil voor flexibelere bezorgopties.

Het onderzoek van pakketbezorging van de laatste kilometer werd uitgevoerd door GS1 Duitsland samen met Goodstag, Hasso Plattner Institute, Pickshare en Universiteit Leipzig. ‘De infrastructuur in de pakketmarkt met een beperkt aantal aanbieders heeft zijn grenzen allang bereikt. Alleen al de hoeveelheid van pakketten biedt de individuele dienstverlener de nodige uitdagingen,’ zegt Bjorn Paul, CEO van Pickshare. De bereidheid om echte samenwerkingen aan te gaan zou een manier zijn om een doorbraak te realiseren. Samenwerkingen in de laatste mijl verminderen ontwikkelingskosten voor elk individueel bedrijf, zorgt voor beter gebruik van het bestaande infrastructuur en verhoogt de drop-factor per stop.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken