Digitale reclame overklast alle andere kanalen

Digitale reclame overklast alle andere kanalen
  • Online
  • 10 jul 2019 @ 11:04
  • 16192 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingOnderzoekReclameDigitaal

Digital advertising heeft ook in 2018 de traditionele mediatypen ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel. Influencers rukken op, banners verliezen terrein. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2018, die Deloitte uitvoerde voor IAB Nederland.

​Dat het marktaandeel van digital advertising nog meer zou stijgen, was op zich geen verrassing, maar de cijfers zijn toch wel echt imponerend. Inmiddels wordt jaarlijks door adverteerders bijna twee miljard euro van het marketingbudget aan digital advertising besteed. Vooral de kleinere, meer gespecialiseerde spelers en globale partijen hebben van de digitale groei geprofiteerd.

Search blijft domineren

Van alle online advertentiemogelijkheden groeide search verder door met 10 procent. Search blijft hierdoor de grootste categorie in online advertising. We zien dat digitaal nog steeds groeit, maar in mindere mate dan voorgaande jaren. Volgens IAB Nederland toont dit aan dat digitaal nog verder volwassen is geworden en daarmee een steeds stabielere factor is binnen de mediamix. Nieuw in de Ad Spend Study is het influencersaandeel, dat direct een sterke groei laat zien, al is het absolute deel binnen het totale marketingbudget nog beperkt

Was het marktaandeel van Digital Out of Home-advertising in 2016 nog maar 5%, in 2017 liet het al meer dan een verdubbeling van de groei zien met maar liefst +116%. Conform de verwachting is deze groei in 2018 voortgezet (+90%). Deze groei is in lijn met het dinsdag eveneens verschenen Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 van Nielsen.

Onderzoek op de schop

De Ad Spend Study is dit jaar anders opgebouwd dan in voorgaande jaren. Nathalie Peters, voorzitter van IAB Nederland: 'Vorig jaar zagen we al duidelijk aankomen dat de digitale-advertisingmarkt volwassen aan het worden is. Dit heeft ons toen doen besluiten om de Online Ad Spend Study samen te voegen met het populaire CMO-onderzoek. Door de twee onderzoeken samen te voegen willen wij nog beter de belangrijkste ontwikkelingen in ad spend en de ontwikkelingen die hierop in de nabije toekomst impact kunnen hebben duiden. Echter, omdat de data uit de traditionele Ad Spend Study voor veel investeringsbeslissingen in de sector leidend is, wilden we nu al de belangrijkste uitkomsten delen. Ons motto is tenslotte: stimuleren van digitale-marketinggroei, en daar is deze data voor nodig.'

Het volledige rapport zal tijdens het IAB-congres How To Make It Work op 3 september worden gepresenteerd. De 2018 Ad Spend-data met daarin de belangrijkste cijfers is vanaf vandaag te downloaden op www.iab.nl.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken