Frankrijk voert digitaks in

Frankrijk voert digitaks in
  • Online
  • 12 jul 2019 @ 00:02
  • 12514 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiekSocial media

Frankrijk heeft donderdag definitief ingestemd met een nieuwe belasting voor grote techbedrijven, ondanks de dreiging van mogelijke Amerikaanse represailles.

Grote Amerikaanse digitale reuzen als Apple, Facebook en Google moeten voortaan drie procent van de inkomsten die zij in Frankrijk binnen halen overdragen aan de de Franse staat, meldt Nu.nl. 'De maatregel geldt alleen voor bedrijven met een omzet van meer dan 750 miljoen euro per jaar, waarvan tenminste 25 miljoen in Frankrijk gegenereerd moet worden. De maatregel gaat met terugwerkende kracht in vanaf 2019 en zal dit jaar naar verwachting zo'n 400 miljoen euro binnen brengen.'

Eigen douane werkt beter
De Amerikaanse president Donald Trump stelde 9 juli 2019 nog een onderzoek in naar de nieuwe 'digitaks'. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot represailles zoals nieuwe invoertarieven, belooft Trump. 'Als bondgenoten kunnen en moeten we onze geschillen niet oplossen met dreigementen, maar op andere manieren', reageerde de Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire voorafgaand aan de stemming in de Franse Senaat. Binnen Europa lukt het niet om eenduidig over de digitaks te besluiten, net zoals dat bijvoorbeeld met de lekkende grensbewaking in de Middellandse Zee en het blokkeren van zee-taxibedrijven als Seawatch niet lukt. Lidstaten als Tsjechië liggen dwars versus de digitaks, uit vrees dat deze belasting meer kost dan die opbrengt. Alle EU-lidstaten moeten unaniem met de belasting instemmen. Dan ga je zelf echte grenzen trekken.
(bron: Nu.nl, Frontex, EU)

beeld: Facebook, dat uit Frankrijk digitaks kan verwachten. Foto: William Iven / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken