Twintiger wil twee keer zo vaak data delen in ruil voor hypotheekkorting

Twintiger wil twee keer zo vaak data delen in ruil voor hypotheekkorting
  • Online
  • 2 aug 2019 @ 08:55
  • 12981 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsPrivacyOnderzoekMarketing

Data over je woongedrag weggeven in ruil voor korting op je hypotheek, daar heeft de jonge generatie huurders wel oren naar. Drie op de vijf twintigers (59%) is daartoe bereid, tegen gemiddeld een kwart (25%) over alle leeftijden.

Dit blijkt uit onderzoek van Kien/PanelWizard Direct in opdracht van TJIP, The Platform Engineers. De peiling speelt in op de trend dat het steeds gewoner wordt om data over gedrag in te zetten als ruilmiddel. Bovendien is het voor starters lastig om een woning te kopen, dus een korting op de hypotheek in ruil voor het delen van woongedrag is zeer welkom binnen deze groep.
 
Aan 1.000 respondenten werd gevraagd in hoeverre ze bereid zijn (geanonimiseerd en op een veilige manier) data over hun woongedrag, zoals betaalmoraal, te delen met bijvoorbeeld een hypotheekverstrekker, in ruil voor korting op een eerste hypotheek of adviesgesprekken. Met 45% voorstanders hebben dertigers ook nog relatief weinig moeite deze data te delen.
                   
Als het delen van persoonsgegevens moet leiden tot financieel inzicht en advies door de hypotheekverstrekker is 39% van de twintigers daartoe bereid, opnieuw beduidend meer dan de andere leeftijdscategorieën met 16%.
 
Starter belangrijke doelgroep voor hypotheekverstrekker
Hoewel starterswoningen niet de duurste woningen zijn, vormen de twintigers die deze woningen kopen wel degelijk een belangrijke groep voor hypotheekverstrekkers omdat zij hun entree maken op de woningmarkt. Zij zijn dan ook meer bereid om korting te bieden in ruil voor de data die de twintiger hen verstrekt. Zo kunnen zij in de offerte fase al inzicht krijgen in de betaalmoraal of duurzaamheid van een aanvrager.
 
Kees Haverkamp, Head of Innovations bij TJIP, legt uit: 'De twintiger krijgt korting op de hypotheek en of financieel inzicht en advies over zijn woning als hij zijn woongedrag data deelt. De hypotheekverstrekker kan met deze data zijn aanbod aanscherpen op de doelgroep en ontvangt waardevolle leads. Eigenlijk heeft de twintiger dus op twee manieren baat bij het delen van woongedrag data met hypotheekaanbieders. En in deze tijd van woning schaarste kan dit net het verschil maken om wel of geen woning te bemachtigen als starter.' 
 
Haverkamp vervolgt: 'Voor ons is het interessant dit te onderzoeken omdat wij een sterke link hebben met de vastgoed -en hypothekenmarkt, en binnen deze domeinen constant op zoek zijn naar innovaties waar de eindgebruiker gebaad bij is.'

Het onderzoek maakt onderdeel uit van het TJIP Innovation Lab, de plek waar TJIP experimenteert met nieuwe technologie. Ook in andere sectoren zoals retail zie je dat jongeren bereid zijn privacy te ruilen voor voordeeltjes of snelheid. In bijvoorbeeld China heb je als klant -van welke leeftijd dan ook- geen keuze wat dit betreft.
(PvWK)

Over TJIP en TPE
‘The Platform Engineers van het Delftse technologiebedrijf TJIP bouwen en ondersteunen digitale platforms samen met de businesspartners van het bedrijf. Het betreft onder meer platforms voor banken en verzekeraars in Nederland. De platforms helpen om kennis, mensen en techniek te verbinden en organisaties efficiënter en transparanter te laten functioneren. TJIP heeft als missie met branche-brede business platforms de bedrijfskritische processen van onder meer financiële instellingen op eenvoudige wijze beschikbaar te maken voor adviseurs en consumenten. In Delft werken meer dan honderd gedreven professionals aan mission critical platforms bij onder andere ABN AMRO, Achmea, BlackRock, Eurocross en HSK. Meer informatie over TJIP is te vinden op www.tjip.com.'
(bron: TJIP)
 

Beeldcredit boven: Kien/PanelWizard Direct & TJIP, The Platform Engineers

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken