[onderzoek] Niet meer betalen voor, wel langer wachten op duurzame levering

[onderzoek] Niet meer betalen voor, wel langer wachten op duurzame levering
  • Online
  • 18 sep 2019 @ 07:00
  • 9506 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

Slechts 19 procent van de Nederlanders is bereid te betalen voor een duurzame levering van pakketjes, maar maar liefst 90% zou wel langer willen wachten op een duurzame* levering. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van Trusted Shops onder ruim 1.000 Nederlanders.

€ 4,95 extra per pakje voor duurzaamheid

Van de mensen die bereid zijn om te betalen voor een duurzame levering zou een kwart maar liefst € 4,95 extra betalen. Echter, toont het onderzoek ook aan dat 71 procent van de Nederlanders wel kiest voor een duurzame levering als daar geen extra kosten aan verbonden zijn.

 

Een dag langer wachten voor duurzaam pakje

Ondanks dat slechts 19 procent van de Nederlanders bereid is om te betalen voor een duurzame levering, wil men wel langer wachten op een pakketje dat duurzaam wordt geleverd. In totaal zou 86 procent van de ondervraagden bereid zijn om langer te wachten op hun online bestelling. Meer dan een kwart (29%) zou een dag langer wachten en 25 procent is bereid om twee dagen langer te wachten. De rest van de ondervraagden zou zelfs nog langer wachten op een duurzame online bestelling.

 

Consument verwacht dat webwinkel duurzaamheid regelt

Volgens Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops, is het enerzijds opvallend dat een minderheid van de Nederlanders bereid is om te betalen voor een duurzame levering, maar anderzijds ook begrijpelijk: ‘Consumenten vertrouwen er waarschijnlijk op dat webwinkels dit soort zaken intern regelen en hier niets extra’s voor rekenen. Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, ook in de online retail. Ik verwacht daarom dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om te weten welke weg een pakketje aflegt en hoe duurzaam dit verloopt. Daarom zou ik webshops aanraden hieraan ook aandacht te besteden op hun website. Mijn advies voor webwinkels is om te kijken wat voor stappen er kunnen worden gezet op het gebied van duurzaamheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar nieuwe samenwerkingen met bezorgbedrijven. Sommige partijen bezorgen alleen nog maar op de fiets of met een elektrisch voertuig, wat vaak goedkoper is en natuurlijk voor minder CO2-uitstoot zorgt.’

 

*Met duurzaam wordt in dit onderzoek bedoeld dat er zo min mogelijk CO2 wordt uitgestoten tijdens de levering van een online bestelling.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken